Școlile care au intrat în posesia tichetelor educaționale în valoare de 500 de lei nu le pot distribui deocamdată părinților pentru că ministrul Fondurilor Europene nu a finalizat ordinul comun privind procedura prin care școlile pot înmâna părinților tichetele. Luni, 8 ianuarie, Ministerul Fondurilor Europene a cerut inspectoratelor școlare să mai întârzie procedura de distribuire până când vor fi gata procesele verbale prin care părinții pot ridica cardurile de la școli, a declarat pentru Edupedu.ro un inspector școlar responsabil cu procedura de distribuire a tichetelor educaționale.
Inspectoratul Școlar Județean Brașov a fost „proactiv”
Cu toate aceste întârzieri birocratice, la Brașov lucrurile stau mult mai bine. Aproape toate tichetele au ajuns la Inspectoratul Școlar Județean până pe 27 decembrie 2023, iar de miercuri, 10 ianuarie, începe distribuirea lor. Purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, Valentin Bucur, a declarat pentru BizBrașov că la nivel local s-a luat decizia să nu se mai aștepte procedura de la MIPE și să se folosească documente elaborate local.
„La Brașov, suntem ”norocoși” pentru că am primit în 27 decembrie cardurile pentru aproape trei sferturi dintre beneficiari, unul dintre puținele județe în care au fost livrate. De fapt ”norocul” ni l-am făcut noi, prin demersurile personale ale ISGA Nicolae Savin care a obținut prioritizarea județului nostru. Într-adevăr, MIPE nu a transmis procedura de distribuire, care trebuie să cuprindă modelele de procese verbale de predare-primire între inspectorate și unități și între unități și beneficiari. Noi am decis că mâine (n.r. miercuri, 10 ianuarie) vom începe distribuirea pe baza unor documente (procese-verbale) de predare-primire elaborate de noi”.
Deși tichetele educaționale ar fi trebuit să fie livrate la început de an școlar, au fost întârzieri peste întârzieri iar autoritățile pasează vina de la una la alta. Tichetele educaționale de 500 de lei, din fonduri europene, au fost aprobate abia pe 12 octombrie, prin ordonanța de urgență 83/2023.
Tichetelese pot folosi doar pentru a cumpăra rechizite și îmbrăcăminte pentru școală și ar fi trebuit inițial să ajungă la copii și părinți în luna octombrie, dar au fost numeroase extinderi de termene ale OUG nr. 83/2023.
La finalul primului modul de școală, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene anunța într-o postare pe Facebook că a finalizat modelul cardurilor pe care părinții le pot folosi pentru a cumpăra rechizite pentru copii, dar nici până acum nu au fost finalizate toate procedurile. Până acum, 486.317 de cereri care au fost validate, potrivit STS, iar părinții sau aparținătorii legali pot primi cardurile care pot fi folosite doar pentru cumpărarea de rechizite și servicii sau obiecte educaționale.
STS anunță că mai are de verificat și validat încă 63.371 de solicitări. Dacă și acestea vor fi rezolvate, ar însemna că vor fi, pe datele actuale, 549.688 de beneficiari de tichete sociale. Costul acestora pentru buget ar fi de 274,8 milioane de lei.
Cine are dreptul la tichete sociale
Conform prevederilor Ordonanței de urgență, în anul școlar 2023-2024, pentru tichetele sociale pe suport electronic sunt eligibili:
a) preșcolarii înscriși în învățământul de stat, care îndeplinesc cumulativ, următoarele criterii:
- au vârsta minimă de 3 ani, împlinită oricând pe parcursul anului școlar curent (copiii pot fi înscriși la grădiniță și înainte să împlinească vârsta de 3 ani, dacă spațiul o permite, dar devin eligibili în luna în care împlinesc vârsta de 3 ani).
- au vârsta maximă de 6 ani, împliniți după data de 1 septembrie a anului școlar curent;
- venitul lunar pe membru de familie este maximum 633 lei;
b) elevii din învățământul de stat primar și gimnazial, înscriși la cursuri de zi și care sunt în întreținerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 1.500 lei.
Deși depunerea dosarelor pentru anul școlar 2023-2024 s-a încheiat la 26 noiembrie 2023, în ordonanță este stipulat că „Lista destinatarilor finali se actualizează, în cursul anului școlar în care se acordă sprijinul, ori de câte ori situația o impune”.