
Doar 10% din ce se găsește în magazine este carne de la porc de proveniență locală, arată un studiu independent realizat de un colectiv de cercetători din cadrul ASE, la solicitarea retailer-ului Penny.
La nivelul pieței există un deficit comercial de 25% pe mâncare procesată (carnea de porc fiind principala componentă care provoacă 830 milioane Euro deficit anual).
În anul 2016 în România s-au abatorizat 4,6 milioane de porci, iar în 2022 doar 3 milioane. Acesta fiind doar unul din efectele epidemiei de pestă porcină africană. S-au pierdut 1,6 milioane de porci în scopul stopării pestei porcine, dintre care 100.000 de scroafe din efectivul de matcă, mai bine de jumătate din efectiv.
Rezolvarea problemei pestei porcine rămâne crucială pentru stabilitate, încredere și creșterea interesului investitorilor pentru acest sector. Una dintre posibilele cauze identificate pentru pesta porcină o reprezintă nerespectarea normelor de biosecuritate pentru creșterea porcilor în cazul gospodăriilor familiale.
Problema de fond este reprezentată de mobilitatea animalelor care ajung să fie vândute în târguri, deși nu îndeplinesc criteriile de calitate pentru a fi comercializate.
De asemenea, măcelăriile mici au un rol semnificativ negativ în răspândirea pestei porcine datorită problemei angajaților care nu respectă condițiile sanitar-veterinare și de aceea măsurile sanitar-veterinare trebuie adresate cu prioritate acestor categorii.
În anul 1995, România importa numai 2,4% din resursele necesare consumului intern. În 2019, ponderea importurilor a crescut la aproape jumătate din necesarul de consum intern (mai exact 47%).
„Dacă ne raportăm la anul 1990, efectivele de porcine sunt cu peste 70% mai mici. În anii ’90 eram exportatori de carne de porc, dar în timp am ajuns mari importatori, toate acestea întâmplându-se din cauza reducerii inexplicabile a efectivelor, chiar dacă efectivele de porcine au fost afectate de pesta porcina. Ne punem întrebarea cât timp mai poate fi continuată o atare situaţie negativă la un produs important, precum carnea de porc, produs la care ţara noastră a avut tradiţie”, spune șeful INS, Tudorel Andrei.
„Deşi are un potenţial natural semnificativ, România, în contrast cu Bulgaria, Ungaria și Polonia, şi-a permis “luxul” să importe produse agroalimentare în cantităţi semnificative, în detrimentul producţiei interne”, explică șeful INS Tudorel Andrei în „Comerţul exterior al României cu produse agroalimentare 1990-2020”.
Sursa infografic: HotNews
