
Guvernul urmează să reaprobe indicatorii tehnico-economici pentru contractul prin care Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cumpără 16 locomotive electrice noi. Este un contract lansat în licitație în octombrie 2022, finanțat prin PNRR și cu o singură ofertă depusă, cea a producătorului Alstom, potrivit datelor Economedia. Dacă va fi declarată conformă, ARF poate semna contractul, termenul din calendarul PNRR fiind 31 decembrie 2023.
În Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici, Ministerul Transporturilor arată că, față de valoarea inițială a costului de 438 milioane lei, contractul prevede posibilitatea unei perioade mentenanță de 40 de ani, dublă față de cea inițailă, de 20 de ani.
„În cadrul ședinței de evaluare a ofertei financiare din data de 25.10.2023, comisia de evaluare a constatat faptul că oferta financiară depășește valoarea estimată de ARF la demararea achiziției prin raportul de consultare a pieței. Valoarea estimată a achiziției stabilită în cadrul anunțului de participare este cuprinsă în intervalul 702.453.762 lei fără TVA – 1.036.568.887 lei fără TVA, iar oferta financiară este în sumă de 767.510.640 lei fără TVA, compusă din valoare de livrare a 16 locomotive electrice și contravaloarea mentenanței pentru o perioada de 20 ani. Comisia de evaluare a solicitat Direcției Generale Programe Europene Transport din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu care ARF are încheiat contractul de finanțare nr. 25/06.04.2023, un punct de vedere cu privire la posibilitatea suplimentării fondurilor necesare încheierii contractului de achiziție în conformitate cu prevederile art. 215 alin. (4) din Legea 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare și prevederile art. 137 alin. (2) lit. e) și f) din HG 395/2016 coroborat cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. f) pct. ii) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare. Direcția Generală Programe Europene Transport a transmis comisiei de evaluare prin adresa nr. 35677/27.10.2023 faptul că „valoarea contractului de finanțare poate fi suplimentată cu mențiunea că această suplimentare va fi încadrată ca sursă de finanțare Contribuție națională, dat fiind faptul că limita alocării din Mecanismul de Redresare și Reziliență a fost deja atinsă.” –Nota de Fundamentare.
Pe ce linii vor circula :
,,Introducerea locomotivelor electrice LE, ce fac obiectul acestei achiziții publice, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
- Dej – Brașov – București – Constanța;
- Timișoara – Arad – Brașov – București – Constanța;
- Timișoara – Cluj – Iași;
- Iași/Suceava – București – Constanța;”
„Societatea care a depus documentația este Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. România (Ofertant lider) – ALSTOM TRANSPORTATION GERMANY (Ofertant). Reaminitim că procedura de atribuire în vederea achiziţiei unui număr de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, a fost lansată în data de 10 octombrie 2022, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 4. Transport sustenabil, și avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socio-economice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării.” –a transmis ARF în aprilie 2023.
Vechimea medie a locomotivelor CFR Călători este de 44 ani. Operatorul de stat are în total 1100 de locomotive, însă doar aprox. 400 sunt efectiv în circulație.