Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav, deschis pe 15 iunie, a pus pe jar nu doar brașovenii, ci și autoritățile din România. Soluția găsită de a avea un turn de control remote, operat de la Arad, a născut multiple nemulțumiri în rândul locuitorilor, care, mânați de un naționalism local, și-ar fi dosit ca totul să se se realizeze „in house”. Florin Manta, directorul Centrului de Dirijare a Zborurilor DSNAR Arad, spune, pentru BizBrașov, că „dacă era să se facă un turn de control aici, Aeroportul de la Ghimbav s-ar fi deschis în 2026”. Situația ar fi fost una jenantă pentru factorii politici implicați, care au promis în atâtea campanii electorale că aeroportul se va realiza urgent.
„Un an ia doar procesul de selecție, iar alți doi pregătirea celor 30 de angajați care ar fi trebuit să facă parte din echipa direcției de control al zborurilor de la Brașov”, spune Manta. Bani pe care Brașovul i-ar fi pierdut constant doar cu pregătirea, nu mai vorbim și de întreținerea pistei și clădirilor construite deja. „Nu poți să acorzi licență de controlor de zbor pe un aeroport decât în momentul în care aeroportul este finalizat și se poate zbura pe el. Noi nu puteam să luăm oameni și să îi mutăm aici de la alte aeroporturi, așa că am fi lansat doar propunerea ca oamenii să se mute aici. Și nu îți vine nimeni, că toți au familii și case în locurile în care dirijează acum”, a explicat și Cojoc.
Și, totuși, anunțată cu surle și trâmbițe, deschiderea aeroportului putea să nu mai aibă loc pe 15 iunie. Asta pentru că chiar cu trei zile înainte unul din membri echipei controlorilor de trafiuc alocați și pregătiți de Arad pentru Aeroportul de la Brașov a decedat. „A fost momentul în care am crezut că abandonăm ideea aeroportului de la Brașov”, a spus, la rândul său, Adrian Cojoc.
Acesta a mai spus că de la mijlocul lunii ianuarie programul aeroportului va fi extins de la 12 la 16 ore, ceea ce va face ca operatorii aerieni să fie mai atrași de ideea de a cuprinde Brașovul ca și destinație în programul lor. În plus, posibilitatea ca Lufthansa să opereze curse regulate de la Brașov spre Munchen sau Frankfurt transmite un mesaj puternic celorlalte companii aeriene. „Interesul companiilor aeriene este ca avioanele lor să fie în aer cât mai mult timp. Un program de 16 ore permite chiar trei rotații pe zi pentru o aeronavă pe anumite destinații”, explică specialiștii citați.
Cu toate acestea, un eventual program non-stop al aeroportului nu ar fi viabil și profitabil decât în momentul în care vor exista 30 de curse pe zi – de pasageri și de marfă.
Aeroportul Brașov este, momentan, singurul din România care este taxat de ROMATSA pentru serviciile prestate. „Vorbim de 5 milioane de lei. Dar deocamdată am emis facturi și nu am primit banii. Aceste taxe vor fi extinse și la nivelul celorlalte aeroporturi, pregătim un proiect de lege în acest sens, pentru că noi trebuie să ne întreținem. Nu funcționăm pe ideea de profit, dar nu ar trebui să avem nici găuri care să ne destabilizeze financiar”, a mai spus Cojoc.
Austrian Airlines ar fi vrut să mute unul din zborurile de pe Otopeni la Brașov
Potrivit unor surse din piața aeriană, Austrian Airlines ar fi dorit să mute unul din cele trei zboruri zilnice de la Otopeni la Brașov. „Dar nu au fost lăsați politic…”, susțin sursele citate.
Pe de altă parte, anunțatele curse către Bari sau către Palermo nu au o bază în realitate, deoarece primarul Ghimbavului, Ionel Fliundra, cel care anunță astfel de năstrușnicii, încă nu și-a făcut o companie aeriană. „Discuțiile despre deschiderea unei destinații ar trebui să aibă loc între aeroport și o companie aeriană, nu între un primar și alttul sau între un aeroport și altul”, mai spus sursele. De aici și bâlba cu zborul către Paris care ar fi urmat să fie operat de la Brașov, discuțiile având loc cu reprezentanți ai Ambasadei Franceze, care, diplomați fiind, ar fi comunicat că ei sunt deschiși la idee, doar că au uitat să mai transmită și companiei aeriene doleanțele autorităților brașovene.
3 comentarii
Dupa mintea acestui Cojoc daca vreau sa ma fac strungar trebuie sa vad intai daca strungul ala s-a fabricat si functioneaza!?! Si se contrazice singur cand spune ca unul din controlorii de zbor pregatiti pentru Brasov a decedat inainte de 15 iunie. Pai pe aia trei cum i-a putut pregati inainte, deoarece zborurile de pe aeroport au inceput pe 15 iunie! De ce nu a pregatit 5 oameni si aveam alt program de zbor! Si de ce doar acum taxeaza aeroporturile, de unde aveau incasarile inainte? Sunt bugetari de lux, au pensii speciale si ar trebui sa-si faca treaba ca lumea!
Bun, in primul rand pt tine domnul Cojoc ca nu v ati jucat impreuna la bloc! Apoi daca nu stii nimic despre regulamente in ce priveste traficul aerian si mai ales acest orar al acestui aeroport incearca sa te abtii, cam tot ce spui va ramane scris si poate nu asta doresti!
Care este orarul de zbor la acest aeroport..Eu personal nu am văzut măcar o cioara sa zboare de acolo…câte curse sunt pe zi și pe ce relații… ma interesează pe relația Viena cel puțin odată pe luna…