
Trei dintre cele patru tronsoane din Autostrada Sibiu – Făgăraș vor fi construite de o asociere de firme turcești. Cele trei contracte ajung la aproape un miliard de euro fără TVA, ceea ce arată că în istorie nimic nu este definitiv.
O figură istorică precum sultanul Murad al II-lea cel mai probabil nu ar înțelege ce se întâmplă acum, în acest colț al Europei. Acesta invada Transilvania în 1438 și trecea prin „foc și sabie” o serie de orașe. Armată otomană condusă de sultan a devastat atunci Sebeșul, Mediașul și Sighișoara și chiar dacă nu au reușit sp cucerească Sibiul și Brașovul, orașele sunt atacate, iar turcii se retrag apoi prin pasul Bran, cu o pradă bogată.
Aproape 600 de ani mai târziu, urmașii urmașilor sultanului Murad primesc de la români contractul de realizare a trei din cele patru tronsoane din Sibiu – Făgăraș. Cea mai mare parte a banilor provin din fonduri europene, scoase din visteria țărilor europene.
Istoricul Răzvan Pop spune că nu se poate spune cu precizie când au fost folosite drumurile care legau Făgărașul de Sibiu, în timpul campaniilor de jaf întreprinse de otomani, în urmă cu 500 – 600 de ani. Acesta admite că este posibil ca aceste rute să fi fost folosite, dar nu neapărat ca drumuri principale de deplasare.
„În Transilvania, în ideea de cotropire a acestei provincii sau de atacare a acestei provincii, accesul se făcea prin văi sau prin pasuri. Aș îndrăzni să spun că zona cea mai interes, cea mai folosită era între Întorsura Buzăului și pasul Bran Rucăr dinspre direcția Brașovului. Da, pentru că de acolo se puteau răspândi în toată Transilvania, toate aceste armate.
În nord, zona Bistriței și văile și toate acele pasaje montane erau folosite de armatele externe și de asemenea Valea Oltului, dacă ne gândim strict la zona Sibiului. Modul în care înaintau, dacă ne gândim relația Brașov-Sibiu, o putem gândi pe cel puțin trei drumuri. Ar fi drumul de sub munte, adică oarecum actualul drum, actuala linie a drumului național, deci cea care merge pe sub munte, dinspre Brașov, spre Făgăraș și spre Sibiu.
Drumul predilect mai degrabă era drumul satelor săsești, deci se mergea prin drum prin zona Rupea, apoi Cincu și este intra pe valea Hârtibaciului, dinspre Agnita sau se mergea pe alt drum, spre Sighișoara și de acolo se putea coborî spre Sibiu. Este foarte greu de spus exact, pentru că în România nu avem arheologia acestor drumuri și nu știm clar armatele otomane pe care drum l-ar fi ales în incursiunile lor”, explică Răzvan Pop, potrivit turnulsfatului.ro.

Turcii iau 4,85 de miliarde de lei fără TVA pentru cele trei tronsoane din Sibiu – Făgăraș
Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani, iar trei din cele patru loturi urmează să fie executate de o asociere de firme turcești, condusă de compania Makyol. Societatea turcă realizează loturile 1,3 și 4.
Lotul 1 Boița – Avrig are o lungime de 14 km și include 23 de poduri și viaducte, din care un viaduct de 911 metri de o complexitate ridicată, după cum a transmis ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
”Constructorul turc are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor. Valoarea contractului finanțat din Programul Transport este de 1,89 miliarde lei fără TVA. În cadrul acestui contract, Antreprenorul va trebui să construiască 6 viaducte și 17 poduri – printre care un viaduct în lungime de 911 m, de o complexitate tehnică ridicată”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Constructorul va avea la dispoziție 48 de luni (12 luni pentru proiectare și 36 pentru execuția a lucrărilor) și pentru finalizarea celor 17,61 km ai tronsonului 3 din autostrada Sibiu – Făgăraș, cuprins între Arpașu de Jos (DN1) și Sâmbăta de Sus (DJ105B). Contractul în valoare de 1,77 miliarde de lei, fără TVA este finanțat prin Programul Transport (PT), iar pe traseu vor fi construite inclusiv 27 de structuri de arta, dintre care un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 820 m.
Tronsonul 4 al autostrăzii Sibu – Făgăraș, în lungime de circa 16,26km plus 5,6km drum de legătură, va fi și el construit de asocierea de firme din Turcia, care va avea la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. – Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi A.S. trebuie să finalizeze proiectarea în 12 luni, iar lucrările de construcție în 36 de luni.
„Finanțarea contractului în valoare de 1,19 miliarde lei fara TVA va fi asigurată prin Programul Transport 2021-2027. Dacă rezultatul procedurii nu va fi contestat vom putea semna contractul după expirarea perioadei legale de depunere a acestora”, afirma în momentul semnării contractului directorul general al CNAIR.