O serie de soluții de mobilitate urbană pentru marile orașe au fost prezentate în cadrul evenimentului Zilele Feroviare 2023, ce s-a desfășurat în Capitală. Cu această ocazie, reprezentanții companiilor de transport local, producători de material rulant și mediul academic și-au expus soluțiile pentru îmbunătățirea mobilității persoanelor în marile aglomerări urbane, dar și în transportul pe distanțe mari.
O soluție mai puțin uzitată, cel puțin în România, de mobilitate urbană a fost prezentată de fostul consilier local FEDGR de la Brașov Cristian Macedonschi, acum director în cadrul Asociației Smart City Brașov , potrivit Club Feroviar.
Este vorba de transportul pe cablu între anumite zone ale orașului de la poalele Tâmpei. Evaluările ciclului de viață arată că telecabina urbană este cea mai ecologică soluție de mobilitate urbană, a spus el. Telefericul urban promovează decarbonizarea orașelor, prin faptul că acest mod de transport nu are emisii în timpul funcționării și are cea mai mare eficiență energetică și impact redus asupra mediului. De asemenea, o astfel de soluție permite conservarea spațiilor deschise și a mediului construit.
Cu mai mulți ani în urmă, și fostul primar al Brașovului George Scripcaru lansase ideea amenajării unor trasee de telegondolă de la Gară sau din Bartolomeu spre Poiana Brașov, însă planurile au fost date uitării.
În afară de această soluție mai puțin obișnuită, la Brașov se pregătește și trenul metropolitan Brașov, proiect care va include nouă rute de transport în județ dar și în afara lui. În momentul de față, se face planul investițional pentru trenul metropolitan al Brașovului cu ajutorul JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) a BEI, pentru introducerea traseelor si achiziția de material rulant.
Cele nouă trasee propuse sunt următoarele:
T1. Brașov – Dârste – Timișu de Jos – Timișu de Sus – Predeal (Magistrala CF 300; aprox. 26 km)
T2. Brașov – Bartolomeu – Cristian – Râșnov – Zărnești (Linia CF 203; aprox. 27 km)
T3. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Codlea (Magistrala CF 200; aprox. 14 km)
T4. Brașov – Bartolomeu – Stupini – Bod – Feldioara – Rotbav (Magistrala CF 300; aprox. 24 km)
T5. Brașov – Hărman – Prejmer – Chichiș – Ozun – Sfântu Gheorghe (Magistrala CF 400; aprox. 32 km)
T6. Brașov – Hărman – Budila – Teliu – Întorsura Buzăului (Linia CF 403; aprox. 43 km)
T7. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Aeroport Internațional Brașov (Ghimbav) – Bod (aprox. 12 km)
T8. (Brașov -) Râșnov – Tohanu Nou – Bran (11 km.)
T9. (Brașov -) Bod – Hărman / Prejmer – Dârste (22 km.).
5 comentarii
Telecabina e la fel de utila ca tramvaiul lui Coliban.
Noi nu avem tot ce ne trebuie la sol(școli, grădinițe,creșe ,spitale) ,curățenia în Brașov este vai mama ei, ghenele de gunoi sunt insuficiente și murdare,luminatul public se face pe modelul 2 stâlpi da și unul ba etc. Și vorbim de transport pe cablu urban?
Da, da. Putoarea care învăluie orașul seară de seară, se simte mult mai bine din telecabină….
Idris este foarte buna și necesară, dar, în opinia mea, că să se realizeze aceasta este nevoie să vină altă elită politică la conducerea primăriei Brașov.
Fosta și actuala conducere a primăriei nu sunt în stare nici să impună curățenie în cartiere dar să facă asemenea proiect.
Propun Brasov-Bacau si Brasov-Buzau, 2 rute actuale de transport pe si pentru sârme.