Studiul de fezabilitate pentru modernizarea celor 27 km de cale ferată dintre Brașov și Predeal ar fi trebuit definitivat încă din luna iunie, dar s-a mai acordat o păsuire de încă trei luni, după ce în august 2022 fusese deja extinsă durata de realizare cu încă 10 luni, ridicând astfel la 33 de luni timpul de execuție.
Acum, proiectantul a ajuns în faza finală cu documentația și este în procedură de obținere a avizelor, documentația tehnică fiind depusă în vederea obținerii acordului de mediu. Doar pentru partea de proiectare preliminară CFR a plătit 14,19 milioane de lei, fără TVA, respectiv 16,89 milioane de lei cu TVA, asocierii formată din firmele Egis România – Egis Rail SA – Italrom Inginerie Internațională SRL.
Proiectul ar putea include construirea unui tunel de 7 km, soluție agreată și de Comisia Europeană, proiectat la parametri compatibili cu o linie de mare viteză viitoare.
Linia are deja două tuneluri, unul cu o lungime de 937 de metri, Tunelul Mare, şi Tunelul Mic, de 104 metri, iar ambele au nevoie rapid de lucrări de reabilitare. Ele au fost construite în perioada iulie 1876-iunie 1878, și se află între stațiile Timişul de Sus şi Predeal.
Brașov – Predeal este unul dintre cele mai aglomerate tronsoane feroviare, cu un trafic care înseamnă circa 70 de trenuri pe zi, dar în ultimii ani au fost introduse 12 restricții de viteză. Valoarea lucrărilor de modernizare a tronsonului de cale ferată Predeal – Brașov este estimată la 1,4 miliarde de euro, fără TVA. Până la organizarea licitației în vederea atribuirii contractului de execuție, cu siguranță și această sumă va fi depășită, având în vedere tăvălugul prețurilor care lovește toate sectoarele de activitate.