Organizaţia Naţiunilor Unite marchează în fiecare an, la 11 octombrie, Ziua Internaţională a Fetelor, instituită printr-o rezoluţie adoptată în decembrie 2011.
Mobilul acestei decizii a fost convingerea că beneficiind de o viață în condiții de siguranță şi educaţie, fetele pot dobândi abilități capabile să schimbe lumea atât în perioada adolescenţei, cât şi în cea a maturităţii, ca viitoare mame, mentori sau lideri politici, pot să-și realizeze drepturile și să-și atingă întregul potențial.
Institutul de fete de la Brașov, deschis în 1854
În spațiul transilvănean formele instituționalizate de învățământ concentrate pe educarea fetițelor au apărut la mijlocul secolului al XIX-lea. Un exemplu în acest sens îl constituie activitățile cu caracter cultural ale Reuniunii Femeilor Române, înființată în anul 1850.
Obiectivele asociației au avut în principal un caracter cultural prin care s-a încercat schimbul de cunoștințe și practici între membrele asociației, dar și un caracter social, filantropic prin înființarea de școli, pentru a le ajuta pe fetele care până atunci nu aveau acces ușor la învățământ, să practice ulterior ocupații și meserii, inclusiv de natură intelectuală, prin care să își asigure mijloacele de trai.
În 1855 au fost organizate cursuri pentru lucrul de mână, în 1868 funcționa deja o școală cu caracter profesional practic, iar în 1886 se deschide o școală internat pentru fetițe, cu durata de doi ani, unde elevele învățau în principal materii din domeniul industriei casnice, precum gospodăria sau lucrul de mână.
În paralel, a funcționat la Brașov și Institutul particular de învățământ al Henriettei Vautier, deschis în 1854, o formă de instruire oarecum superioară școlii primare, în cadrul căreia se predau materii precum religia, latina, greaca, româna, germana, istoria, geografia, matematica, științele naturii fizica, precum și activități „libere”, gimnastica și muzica. Printre elevele care frecventau institutul erau fete din Brașov, Făgăraș, Săcele, Ozun, Gheorghieni, chiar și București. Periodic se organizau serbări în cadrul cărora erau prezentate în fața publicului scenete, dansuri și interpretări muzicale pentru educarea publicului. Acest Institut a funcționat mai bine de 50 de ani, având cea mai longevivă activitate în comparație cu alte institute de fete de acest gen din Brașov, care au funcționat în aceeași perioadă. Acestea sunt doar două exemple de activități dedicate instruirii fetelor, în formele lor incipiente. Sursa: Muzeul de Etnografie Brașov/FB