Compania aeriană Dan Air, singura care operează de pe Aeroportul Brașov încă dxe la deschiderea acestuia, a suferit pierderi de 2,6 milioane de euro din cauza programului redus de funcționare, de doar 12 ore, a anunțat managerul companiei, Matt Ian David.
„Aeroportul Brașov urmează să se confrunte cu și mai multe probleme legate de operare întrucât sezonul rece care a debutat deja, provoacă fenomene meteo nefavorabile printre care vizibilitatea redusă. Sistemul automat de aterizare (ILS) al pistei din Brașov este la momentul de față aprobat pentru CAT I, unde este necesară o vizibilitate minimă de 550 m pentru ca apropierile în vederea aterizării să poată fi inițiate. Această vizibilitate este rar întâlnită în perioada de iarnă în zona de depresiune a Brașovului, mai ales la orele dimineții. Totuși aeroportul Brașov are cele mai noi echipamente ceea ce au capabilitatea de a permite aterizări de categorii mult mai permisive însă acestea nu au fost încă autorizate fiind astfel un real pericol în a restrânge și mai mult programul de funcționare al aeroportului”, se arată într-un comunicat al companiei.
„Operatorii privați nu pot susține la nesfârșit pierderile generate de planificarea necorespunză- toare a unor furnizori de servicii esențiali în cazul celui mai așteptat aeroport din România unde po- tențialul turistic este imens și a fost demonstrat ani la rândul, pe cale de consecință trebuie dispuse măsuri urgente de salvare ale aeroportului Brașov”, se arată într-o scrisoare deschisă adresată de companie autorităților de resort și primului ministru Marcel Ciolacu.
Având în vedere cele menționate mai sus, DAN AIR a adresat o scrisoare deschisă tuturor autorităților relevante pentru a stimula dialogul în vederea identificării soluțiilor pentru a scoate aeroportul Brașov din acest impas. Scrisoarea deschisă propune implementarea a două soluții pentru salvarea Aeroportului Brașov – prelungirea programului de lucru, precum și aprobarea pentru apropieri de categoria II și III pentru a permite aterizarea aeronavelor în condiții de siguranță și a minimiza costurile asociate cu aterizarea pe alte aeroporturi.
Programul redus restricționează operatorii aerieni
„Încă din prima zi ne-am confruntat cu multe probleme, probleme cu care ne confruntăm și în ziua de astăzi, cea mai pregnantă fiind programul de operare al aeroportului Brașov, de doar 12 ore pe zi care îl face nefezabil și neprofitabil pentru operatorii aerieni. Programul de doar 12 ore este consecința lipsei controlorilor de trafic aerian – ROMATSA care să asigure serviciile necesare pentru ca aeroportul Brașov să poată funcționa 24/7. Acest program redus restricționează operatorii aerieni în a-și putea desfășura activitatea corespunzător și în a garanta pasagerilor că vor ajunge la destinația lor finală.
Din cauza acestui program de lucru limitat, DAN AIR cât și alți operatori aerieni s-au văzut nevoiți ca să aterizeze la alte aeroporturi deoarece aeroportul Brașov se închide conform programului de lucru. Aceste situații generează un disconfort foarte mare pasagerilor și generează pierderi semni- ficative operatorilor aerieni.
Nu a fost un secret pentru nimeni faptul că aeroportul Brașov urma să se deschidă, se vorbea de acest lucru de mai bine de 5 ani de zile, în ultimi 2 ani planurile de deschidere fiind puse în aplicare pentru a se asigura operaționalizarea aeroportului. Cu toate acestea, în mod nejustificat, singurul furnizor care nu a putut oferi serviciile care să asigure atractivitatea obiectivului de investiții a fost și este în continuare ROMATSA.
S-a solicitat în repetate rânduri extinderea/flexibilizarea programului atât de către DAN AIR cât și de aeroportul Brașov însă am fost de fiecare dată refuzați. Modalitatea prin care s-a decis alocarea turnului virtual la Arad în detrimentul Bucureștiului (unde ar fi fost controlori suficienți pentru a putea operaționaliza aeroportul Brașov 24/7) rămâne în continuare o enigmă pentru industria aviatică românească. Ca un alt paradox, aeroportul internațional Arad care are în medie lunar doar 20 de pasageri este deschis non-stop în comparație cu aeroportul Brașov care are un trafic de peste 10.000 pasageri.
S-au făcut foarte multe greșeli în faza de management de proiect și nu s-a avut în vedere potențialul evident al aeroportului Brașov, ba mai mult, structurarea organelor de control din zona Brașovului a fost complicată în mod nenecesar, fapt care a condus ca foarte puțini controlori de trafic să se poată califica pentru a deservi aeroportul Brașov.
O companie aeriană nu-și poate menține baza operațională pe un aeroport care are un pro- gram de lucru restrictiv deoarece este necesar ca să se poată asigura un minim de două zboruri pe zi pentru ca să fie măcar acoperite costurile cu operarea”, se arată în adresa trimisă Guvernului, Autorității Aeronautice, ROMATSA și altor instituții de resort.
Soluții pentru operaționalizarea corespunzătoare a aeroportului
Compania aeriană oferă și câteva soluții a căror implementare ar putea conduce la operaționalizar5ea corespuinzătoare a aeroportului.
„Prelungirea programului de lucru al controlorilor de trafic ROMATSA este cea mai simplă și la îndemână soluție pentru a asigura serviciile necesare desfășurării operațiunilor de transport aerian comercial. Furnizorul de servicii a replicat în repetate rânduri că nu are forța de muncă necesară pentru a aloca controlori adiționali pentru aeroportul Brașov. Acest răspuns nu poate fi acceptat de către DAN AIR și alți operatori economici privați întrucât lipsa forței de muncă nu reprezintă un factor care să exonereze de la responsabilitate un furnizor, doar în ipoteza în care ne-am fi aflat în fața unui caz de forță majoră sau caz fortuit ar fi putut opera o astfel de exonerare de răspundere. Cu toate că există controlori de trafic licențiați prin Școala Superioară de Aviație Civilă, ROMATSA nu i-a luat niciodată în calcul pentru angajare, fiind inclusiv amendată în anul 2020 de către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pentru discriminare directă prin care s-a încălcat dreptul la egalitate de tratament în ceea ce privește încadrarea în muncă.
O a doua soluție este operaționalizarea aeroportului Brașov în afara orelor în care ROMATSA poate oferi servicii, prin constituirea la nivelul aeroportului Brașov al unui serviciu de infor- mare.
Acest serviciu de informare poate fi oferit deja de o societate care are toată logistica necesară însă acesta nu a fost încă autorizat de AUTORITATEA AERONATUICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ. Astfel de tipuri de servicii de informare sunt folosite în mod uzual în celelalte țări din Uniunea Europeană pentru a asigura anumite servicii de informare trafic în absența serviciilor de control de trafic aerian.
A treia soluție este derogarea de la regulamentul de bază în ceea ce privește licențierea con- trolorilor de trafic în temeiul art. 71 alin. (1) din Regulamentul (UE) 1139/2018. În situații precum cele de față, AUTORITATEA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ, în baza unei cereri de exceptare formulată de către ROMATSA, are prerogativa de a da derogări de la regulamentele de bază pentru a putea permite formarea rapidă a unui număr suficient de controlori care să poată acoperi un program de funcționare non-stop al aeroportului Brașov. Până la data prezentei, din cunoștințele noastre, nu s-au formulat astfel de cereri deși ele sunt uzuale în cazuri speciale. Formarea rapidă a unor controlori cu experiență care să aibă dreptul să controleze în spațiul aerian din Brașov este posibilă întrucât asigurarea serviciilor de trafic aerian nu este o activitate de o complexitate ridicată precum însăși instituția încearcă să lase de înțeles. Cunoștințele controlorilor de trafic sunt suficiente pentru a opera în orice spațiu aerian din România, fiind blocați doar de procese birocratice intenționat create pentru a scade eficiența”, se mai arată în documentul citat.
Sezonul rece ar putea duce la reducerea programului de funcționare
O altă situație ivită în operarea aeroportului de la Ghimbav este Categoria de apropiere în caz de vizibilitate redusă, care este de 550 de metri.
„Sezonul rece este cunoscut că aduce în România fenomene meteo nedorite (ploi, ninsori și mai ales vizibilitate redusă) urmând ca acesta să îngreuneze și mai mult activitatea aeroportului Brașov, deși echipamentele instalate pe acesta sunt de ultimă generație și permit apropieri în caz de vizibilitate redusă. La momentul de față doar apropierile pentru CAT I (550 de metri) sunt permise întrucât celelalte două categorii nu au fost încă aprobate.
În acest sens, programul și așa scurt de 12 ore al aeroportului Brașov, odată cu debutul sezonului rece, acestea vor fi reduse în mod artificial de către capabilitățile instrumentelor de aterizare automată aprobate la circa 8-10 ore pe zi în funcție de temperaturile exterioare. În situația în care programul devine și mai restrictiv (întrucât nu se poate opera eficient în condiții de vizibilitate redusă) atunci operatorii aerieni nu vor reuși să își desfășoare operațiunile și vor apărea întârzieri semnificative ceea ce va decala programul de zbor cauzând un efect de domino afectând punctualitatea zborurilor.
Deja ne confruntăm cu astfel de situații unde aeronavele DAN AIR sunt nevoite ca dimineața să intre în așteptare pentru circa 20-30 de minute în așteptarea îmbunătățirii vizibilității pentru a putea începe procedurile de aterizare”, se mai arată în adresa companiei aeriene.
3 comentarii
DAN Air ar trebui sa procedeze la „Cod Sharing” cu alti Air Carriers pt a permite pasagerilor sa zboare la destinatii neacoperite de DAN Air. Astfel un pasager poate zbura de la Brasov la NISA de exemplu ; mai intai cu DAN Air pana la ROMA iar de’aici sa continue spre NISA cuu o alta Companie cu care Dan Air are un Cod Shring.Transbordarea bagajelor pana la destinatie este asigurata de Compania cu care DAN AIRr a stabilit acest COD Sharing; Aceasta metoda permite o extindere enorma a destinatiilor pt Brasoveni si in sens invers pt alti voiajori din UE vizitarea fara probleme a Brasovului.
Era normal ca, orice lucru bun facut intr-o comunitate alta decat cea politica si a excrocilor din capitala, piedicile sa fie cat mai mari… Asta e Romania bolnava si nu exista nici un leac pt. insanatosire!
Conducerea Aeroportului dece nu schima CONTROLUL DE DIRIJAREA TRAFICULUI LA AEROPORTUL OTOPENI SAU UNUL DIN STARINATATE CARE AU PROGRAM PRELUNGIT,CINE STA IN SPATELE ACESTEI DECIZII SA DIRIJEJE CEI DE LA ARAD UNDE AEROPORTUL ESTE MORT DIN LIPSA DE PASAGERI,SAU CE INTERESE MESCHINE AU CEI DE LA ROMASTA SA FIE DIRIJAT AEROPORTUL GHIMBAV DE CEI DIN ARAD?FACETI PUBLICE MIZERIILE SI SFORARIILE CELOR CARE VOR SA NU FUNCTIONEZE AEROPORTUL GHIMBAV.