Ordonanță de urgență de ieftinire „voluntară″ a carburanților auto cu 50 de bani pe litru, subvenționată pe jumătate de la bugetul de stat, adoptată de Guvern la mijlocul lui 2022 și care s-a aplicat în perioada iulie-decembrie inclusiv a anului trecut, a ajuns la finalul lunii iulie 2023 pe masa Curții Constituționale (CCR), la 7 luni după expirare. Sesizarea de neconstituționalitate acuză că măsura i-ar fi favorizat pe giganții petrolieri cu capital străin OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil și MOL, în dauna micilor benzinari români.
CCR a fost sesizată în cadrul unui proces intentat Guvernului de către firma Ecombustibil Stations SRL din județul Buzău, controlată și condusă de Cristina Tarara, conform termene.ro. Compania deține și operează 5 benzinării, în localitățile Zahanaua, Păulești (județul Prahova), Merei, Pogoanele (Buzău) și Daia (Giurgiu), terminând anul trecut cu profit net de 1,05 milioane lei, la un rulaj de aproape 54 milioane lei. Tarara este asociat și administrator unic și la distribuitorul angro de combustibili și bitum Almatar Trans SRL, cu profit net de 8,2 milioane lei și cifră de afaceri de peste 289 milioane lei în 2022. Ecombustibil Stations SRL a cerut mai întâi în instanța civilă, în iulie 2022, anularea OUG nr. 106/2022.
„În motivarea în fapt a cererii, reclamanta a susținut că, începând cu intrarea în vigoare a OUG 106/2022, toți marii jucători din piața de retail, OMV Petrom, MOL, Lukoil sau Rompetrol, toate companii cu capital majoritar străin (între 51% și 100%) austriac, ungar, rusesc și kazah, au aplicat voluntar măsură reducerii și au coborât prețurile cu 0,50 lei/l. (…) Fiind companii producătoare, cu patrimonii de multe sute de miliarde de euro, o reducere aplicată (și suportată din profit) de 0,25 lei/l nu reprezintă cu siguranță o impactare negativă asupra activității și profitabilității. Impactul vătămător este unul masiv adus în sarcina societății reclamante și a celor aproximativ 600 de stații Peco 100% românești și independente – așa numiții benzinari privați, cu risc iminent de faliment sau intrare în insolvență. Motivul îl reprezintă faptul că nici un mic operator de stații Peco independente (ca și reclamanta) nu are o marjă de adaos care să îi permită acordarea acestui discount de 0,25 lei/l. (…) A arătat în continuare faptul că dovedește cu acte contabile că societatea reclamantă nu poate acorda discount-ul nereturnabil de 0,25 lei/l (reducându-și profitul, așa cum există în imaginația Guvernului) decât daca ar urma să încalce legea (OUG 99/2000 privind interzicerea vânzării sub preț de achiziție) și să vândă în pierdere financiară; să înregistreze pierderi financiare masive și să riște iminența unei incapacități de plată; să realizeze împrumuturi bancare (puțin probabil, în acest context), ca să susțină practic economia națională.
Practic, Guvernul a pus în aplicare o soluție nelegală, prin care o obligă să acopere dintr-un profit care nu există (practic, din cash flow sau împrumuturi bancare) o creștere imprevizibilă a prețurilor provocată de război″, se arată în motivarea deciziei judecătorești din septembrie anul trecut, de respingere a cererii Ecombustibil Stations SRL, analizată de Profit.ro.
Potrivit unei analize Profit.ro, șoferii români, precum cei europeni, vor cumpăra, probabil, carburanți mai scumpi în perioada următoare, în pofida faptului că deja prețul benzinei este cel mai ridicat din ultimele 10 luni, iar cel al motorinei a atins maximul ultimelor 7 luni. În urma scumpirilor repetate din ultima lună, prețul benzinei a sărit de 7,2 lei/l, iar cel al motorinei, de 7,5 lei/l. Un nivel atât de ridicat la motorină n-a mai fost înregistrat de la începutul lunii februarie, iar prețuri atât de mari la benzină nu au mai fost consemnate de la mijlocul lunii noiembrie 2022.