În anul școlar 2023-2024, 410.000 de copii din medii defavorizate ar urma să primească tichetele educaționale de 500 de lei, după cum se arată în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță de urgență pus în consultare publică de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Până pe 5 octombrie, părinții acestor copii trebuie să depună la școală o cerere, după cum se arată în proiectul de OUG. Acest lucru înseamnă că anul școlar a început fără ca elevii care au cel mai mare nevoie de acest sprijin să primească voucherele de 500 de lei.
În textul proiectului de ordonanță se arată că „sprijinul principal acordat este în valoare de 500 de lei, într-o tranșă unică în fiecare an școlar, începând cu anul școlar 2023-2024.”
Cine primește tichetele educaționale de 500 de lei în anul școlar 2023-2024
„a) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar înscrişi în învăţământul de stat care îndeplinesc condiţiile, în luna iulie a fiecărui an, pentru obţinerea sprijinului educaţional acordat copiilor din familii defavorizate conform Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificările şi completările ulterioare;
b) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat primar înscrişi în învăţământul de stat primar care îndeplinesc criteriile de venit stabilite în Programul naţional de rechizite şcolare, conform Ordonanţei Guvernului nr. 33/2001 privind acordarea de rechizite şcolare în anul şcolar 2001-2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară;
c) copiii dezavantajaţi înscrişi în învăţământul de stat gimnazial, care îndeplinesc criteriile de venit stabilite în Programul naţional de rechizite şcolare, respectiv care sunt în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară.”
Care sunt etapele
Potrivit proiectului de ordonanță de urgență, școlile informează părinții cu privire la condițiile de eligibilitate și solicită acestora completarea unei cereri din care să reiasă componența familiei. După aceea, părinții care se încadrează în condițiile de eligibilitate depun la unitatea de învățământ o cerere de acordare a tichetului social pe suport electronic, în termen de 25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor. Acest lucru înseamnă că, pentru anul școlar 2023-2024, cererile se depun de către părinți până pe 5 octombrie.
Datele și informațiile din cererea părinților sunt introduse de școli în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România – denumit în continuare S.I.I.I.R, în termen de 5 zile calendaristice de la data de mai sus (după ce se încheie cele 25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor).
Mai departe, Ministerul Educației, prin instituţiile aflate în subordinea/sub autoritatea sa, asigură și transmite, prin intermediul unui canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicația informatică a Serviciului de Telecomunicații Speciale, în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor noului an școlar, baza de date cu copiii de grădiniță și elevii din clasele primare și gimnaziale. Baza de date conține numele şi prenumele, adresa de domiciliu, codul numeric personal, unitatea de învățământ din care provin, nivelul de școlarizare, precum și datele de identificare ale ambilor părinți sau părintelui singur/ reprezentantului legal sau reprezentanților legali, tutorelui/tutorilor, după caz, numele și prenumele și datele de identificare ale fraților și surorilor minori, potrivit proiectului de OUG.
După ce aplicația informatică a Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) colectează datele de mai sus, acestea sunt prelucrate și structurate, în mod automat, de către aplicaţia informatică și rezultă lista cu potențialii destinatari finali.
În continuare, datele și informațiile din lista cu potențialii beneficiari finali sunt interogate prin intermediul aplicației informatice a STS la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor și la Inspectoratul General pentru Imigrări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, după caz, pentru validarea codurilor numerice personale și a inițialelor numelor și prenumelor menționate în cererea părinților.
După validarea codurilor numerice personale și a inițialelor numelor și prenumelor ale copiilor, ale părinților sau părintelui singur/ reprezentantului legal sau reprezentanților legali, tutorelui/tutorilor potențialilor destinatari finali, aplicația informatică a STS interoghează codurile numerice personale în bazele de date disponibile la Ministerul Finanțelor și la Agenția Națională de Administrare Fiscală în vederea obţinerii mediei veniturilor pe care membrii familiei în cauză le realizează.
În urma procesării interogărilor de mai sus, datele din lista cu potențialii destinatari finali se completează cu informații privind venitul mediu net lunar pe membru de familie şi un câmp de observaţii în care este menţionat rezumatul interogărilor, după cum se arată în documentul consultat.
Ca urmare a colectării în aplicația informatică a STS a datelor de la Ministerul Finanțelor, acestea sunt prelucrate și structurate, în mod automat, de către aplicația informatică și rezultă lista cu destinatarii finali eligibili.
Cum ajung tichetele educaționale la elevi
Art. 7 – „(5) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar, asigură coordonarea distribuirii măsurii de acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional de la unitatea emitentă către inspectoratele şcolare județene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
Art. 8 – (1) Unitatea emitentă asigură livrarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional, împreună cu informațiile necesare privind lista unităților afiliate către Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, conform listelor finale ale destinatarilor finali eligibili comunicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar.
(2) Inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti distribuie tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional către unitățile de învățământ din care provin destinatarii finali împreună cu informațiile necesare privind lista unităților afiliate.
(3) Unitățile de învățământ din care provin destinatarii finali transmit părintelui/reprezentantului legal/tutorelui destinatarului final tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional împreună cu informațiile necesare privind lista unităților afiliate pe raza teritorială unde aceștia își au domiciliul sau reședința.
(4) Pentru destinatarii finali nedeplasabili, unitățile școlare au obligația de a asigura serviciul de livrarea a tichetului electronic la domiciliul sau reședința acestuia.
(5) Unitățile de învățământ actualizează săptămânal repartizarea tichetelor sociale pentru sprijin educațional către destinatarii finali în interfața web din aplicația informatică prevăzută la art. 6 alin.(4).”
Art. 9 – „(1) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional se emit numai de către unitățile autorizate de Ministerul Finanțelor, denumite în continuare unități emitente.”
Valoarea tichetului educațional
Art. 11 – „(1) Valoarea nominală a unui tichet social pe suport electronic pentru sprijin educațional pentru destinatarii finali în cadrul S.N.S.E.D. 2023-2027 este de 500 de lei, se acordă într-o singură tranşă anual şi va putea fi utilizat în anul şcolar în care se acordă
(2) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional emise nu permit efectuarea de operațiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.
(3) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate și numai pentru achiziționarea serviciilor de sprijin educațional pentru care au fost emise.
(4) Se interzice unităților afiliate acordarea unui rest de bani la tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional.
(5) Tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional vor fi alimentate la începutului anului școlar sau pe parcursul anului școlar în care se acordă sprijinul, exclusiv cu valoarea nominală prevăzută la alin. (1), respectiv cu valoarea tichetelor sociale pentru sprijin educațional acordate.”
Tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.”