
„În primul rând, cei mai mulți dintre noi avem sentimentul că nu există un suport pentru profesori. (…) Noi nu avem un suport real din partea din partea Ministerului Educației, din partea Guvernului, din partea societății în ansamblul ei, ca să spun așa”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul brașovean Cătălin Ciupală, de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov.
Profesorul doctor Cătălin Ciupală, care predă matematică la cel mai titrat colegiu din Brașov, a explicat care sunt problemele pe care le-a identificat în mai multe unități de învățământ, din discuțiile cu ceilalți colegi. Acesta a menționat că nu există un suport pentru profesori, nu au fost învățați cum să gestioneze conflictele care apar în spațiul școlar și cum să reacționeze în diferite situații:
„Cred că n-aș face o ierarhie, dar sunt lucruri foarte importante ce vă zic. În primul rând, cei mai mulți dintre noi avem sentimentul că nu există un suport pentru profesori. Practic, noi nu avem unde să mergem, de exemplu la un psiholog, nu avem cursuri speciale de formare. Doar vă dau un exemplu: să știm să gestionăm conflicte. Adică eu, Cătălin Ciupală, nu mă simt în stare să gestionez conflicte între profesor – elev, mai ales dacă este alt profesor și un elev de la mine din clasă. Eu nu știu să dezamorsez conflicte între doi elevi. Există tehnici de dezamorsare a conflictelor. Noi nu avem așa ceva. De exemplu, o chestie banală, eu nu știu să dau un prim ajutor unui coleg de-al meu sau unui elev.
Noi avem niște proceduri clare: dacă se întâmplă ceva, sunăm la 112, chemăm părinții ș.a.m.d. Da, eu nu știu să-l ajut. Eu nu știu să folosesc un extinctor, de exemplu. Știți, deci, toate acestea vin în sinteza că noi nu avem un suport real din partea din partea Ministerului Educației, din partea Guvernului, din partea societății în ansamblul ei, ca să spun așa”, a apus Cătălin Ciupală.
Profesorul brașovean, care este Cavaler al „Ordinului pentru învăţământ” și profesor Merito, a vorbit despre faptul că școlile nu au consilieri școlari, „copiii suferă și profesorii se simt, de multe ori, neputincioși”:
„Noi nu avem suport de psihologi școlari, adică, de exemplu, eu știu că la mine în clasă sunt niște conflicte sau există niște probleme și eu n-am la cine să apelez de multe ori, pentru că psihologii școlari sunt inexistenți sau sunt foarte, foarte aglomerați. Un psiholog la 1.000 de elevi, jalnic. Copiii suferă și profesorii se simt, de multe ori, neputincioși”, a spus profesorul.
Profesorul Cătălin Ciupală a punctat faptul că nu există cursuri de specialitate pentru profesori și sunt „aruncați și fiecare se descurcă”:
„Noi nu avem cursuri de specialitate pentru profesori, adică la CCD-ul din Brașov, să zicem, nu există cursuri pentru profii de mare. Există numai chestii generale, cum să modernizăm, dar tu nu ai curs de mate. Practic, nimeni nu te învață cum să predai matematica eficient. Ori eu am nevoie la mate, n-am nevoie de chestii generale. Noi suntem aruncați și fiecare se descurcă. Cel puțin la liceu.(…) La gimnaziu, am înțeles că lucrurile sunt schimbate cu CRED.”
O altă problemă identificată se referă la lipsa cancelariilor din școli și ce înseamnă acest lucru pentru profesori:
„Eu am aflat cu surprindere că sunt școli în care nu există cancelarie, nu există o zonă unde profesorul să aibă mica relaxare în timpul pauzei, ceea ce este foarte grav. Deci, tu nu ai unde să te relaxezi 10 minute. N-au nicio alternativă. Știți de ce? S-a întâmplat următorul fenomen: este o școală bună de cartier, profesori buni, dedicați, e o școală bună. Și atunci, părintele, pe bună dreptate, își găsește un prieten, își face viză de flotant acolo și își dă copilul la școala respectivă. Practic, sunt clase supraaglomerate, au cerere și n-au ce face. Școlile sunt obligate să-i ia în gestiune și să-i primească. Practic, cancelaria s-a transformat în sală de clasă și profii respectivi nu o au. Mi-au zis că stau într-o sală fără lumină naturală, n-au dulap propriu, n-au nimic. De ce? Pentru că școala este supraaglomerată. Sunt 36 de elevi într-o clasă, n-au unde să-i ducă și învață și în două schimburi. Există școli de tipul acesta.
Cum să predea eficient un profesor care nu se poate relaxa nici măcar 10 minute în pauză, după consumul psihologic pe care vi l-am spus anterior. Din păcate, avem această problemă. Eu, când am aflat, m-am cutremurat. (…) E o mare problemă cu chestia aceasta cu supraaglomerarea unor școli. Oamenii respectivi au o presiune psihologică incredibilă, să știți. Deci, eu nu știu cum rezistă. Să stai cu 32 de elevi constant în clasa, da, să-i gestionezi și să nu te poți relaxa nici 10 minute. E cutremurător.”