Legislația privind regimul armelor și munițiilor urmează să fie modificată în următoarea perioadă, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Printre altele, se va elimina limitarea existentă în prezent în legătură cu numărul armelor de apărare și pază ce pot fi procurate (cu autorizație), iar la deplasarea în state din afara Uniunii Europene (UE), deținătorii de arme ce au permis european pentru ele vor scăpa de obligația obținerii unei autorizaţii de scoatere de pe teritoriul României a acestora, notează avocatnet.ro.
Schimbările propuse prin proiectul de lege aflat în Parlament vizează Legea 295/2004 privind regimul armelor, componentelor esențiale și al munițiilor.
Dacă acum legislația permite acordarea autorizației de procurare doar pentru două arme de apărare și pază, după ce măsurile conținute de proiectul legislativ vor ajunge să se aplice, limitarea va fi eliminată, astfel că vor putea fi procurate oricâte astfel de arme.
Schimbarea este motivată, potrivit inițiatorilor, de faptul că “prevederea (actuală – n. red.) este restrictivă la «cel mult două arme», atât timp cât numărul armelor de colecţie (inclusiv cele de pază şi apărare) este nelimitat”.
De asemenea, deținerea unui paşaport european pentru arme de foc va elimina necesitatea obținerii unui alt document (autorizaţie de scoatere de pe teritoriul României a armelor letale) atunci când deținătorul armelor se deplasează într-o țară din afara UE.
Concret, definiția paşaportului european pentru arme de foc se va modifica și va deveni: „documentul emis la cerere, în condiţiile legii, de autoritatea competentă, care conferă titularului dreptul de a circula pe teritoriile statelor membre, precum și pe teritoriul statelor terţe, împreună cu armele înscrise în acest document, numai în măsura în care deţinerea, portul şi folosirea acestor arme este permisă în statul în care urmează să călătorească sau, după caz, dacă este autorizat de autorităţile competente ale acelui stat să introducă pe teritoriul său armele respective”.
Pentru ca lucrurile să fie cât se poate de clare, se mai introduce în lege un alineat, care stabilește că posesorii paşaportului european pentru arme de foc se vor putea deplasa şi în state terţe cu armele şi muniţia înscrise în acesta, fără a mai fi necesară eliberarea autorizaţiei de scoatere de pe teritoriul României a armelor letale pentru călătorii în state terţe sau eliberarea altor documente de către poliţie.
Apoi, viitoarea lege aduce o clarificare legislației privind privind regimul armelor. Acum, arma de apărare și pază poate fi purtată numai de către titularul permisului cu condiția (una din cinci) să nu se afle sub influența băuturilor alcoolice, produselor sau substanțelor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora ori în stare avansată de oboseală sau să nu sufere de afecțiuni temporare, de natură să genereze o stare de pericol, în condițiile în care poartă arma asupra sa.
Pe viitor însă, deţinătorii armelor letale nu le vor putea folosi, pentru nici unul din scopurile prevăzute de lege, dacă se află sub influenţa băuturilor alcoolice, produselor sau substanţelor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora, în stare avansată de oboseală ori suferă de afecţiuni temporare, de natură să genereze o stare de pericol.
Practic, după cum subliniază și inițiatorii măsurii, “în vederea eliminării echivocului”, se elimină referirile la purtarea armei în cazul în care deținătorul este sub influența alcoolului, drogurilor, medicamentelor et caetera și se introduc unele noi, legate de interdicția de folosire a armelor letale în astfel de cazuri.
Potrivit legii, armele de apărare și pază pot fi procurate numai de către următoarele categorii de persoane:
- demnitarii, magistrații, diplomații, militarii și polițiștii, pe perioada cât sunt în activitate și după încetarea activității, pensionare, trecerea în rezervă sau retragere, după caz, cu excepția situației în care aceștia și-au pierdut calitatea din motive imputabile lor;
- persoanele prevăzute de lege, care îndeplinesc o funcție ce implică exercițiul autorității publice, pe perioada în care au această calitate, cu excepția personalului de pază din cadrul societăților specializate de pază;
- persoanele incluse în programe de protecție a martorilor, pe perioada în care au această calitate.