
Trecerea inspectoratelor școlare la consiliile județene, așa cum prevede o propunere de ordonanța a Guvernului, ar bulversa sistemul de învățământ și ar pune piedici reformelor prevăzute de noua lege a Educației, atrage atenția Federația Națională a Părinților (FNP) într-un comunicat primit de edupedu.ro. Legea învățământului, care va intra în vigoare peste mai puțin de o lună, prevede ca inspectoratele școlare (ISJ) să fie reorganizate sub formă de direcții județene (DJIP) coordonate de Ministerul Educației, dar pe ordonanța discutată de Executiv zilele acestea, aceste instituții trec la autoritățile județene, ceea ce ar putea însemna numiri în funcții politice și bugete alocate pentru școli mult prea mici pentru nevoile locale, semnalează organizația.
Dar, conform edupedu.ro, inspectoratele școlare județene (ISJ) sunt deja puternic politizate de cel puțin 2 ani, iar trecerea lor, sub formă de direcții județene de învățământ preuniversitar (DJIP) la consiliile județene, ar însemna o politizare a funcțiilor de conducere și mai vizibilă pentru cei care vor fi numiți să administreze bugete alocate de președinții de consilii județene care au apartenență politică.
Un raport publicat în martie 2023 de Ministerul Educației, instituție care refuză de doi ani să organizeze concursuri, așa cum îi cere legea, arată că toate funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și casele corpului didactic sunt ocupate politic, prin detașare.
„Sub aspectul modalităţii de ocupare a funcţiilor de conducere din inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, în anul şcolar 2021-2022, toate funcţiile de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic au fost ocupate prin detaşare în interesul învăţământului, în condiţiile legii”, scrie în raportul citat.
Este vorba despre 172 de persoane, majoritatea politicieni, numiți pe aceste funcții, împărțiți astfel:
- 42 funcţii de inspector şcolar general,
- 88 funcţii de inspector şcolar general adjunct
- 42 funcţii de director la casa corpului didactic.
Politizarea continuă cu 1.761 de directori și directori adjuncți de școli, care au fost numiți prin detașare, de către inspectorii-politicieni, după ce în trei sesiuni de concurs pentru directori aceste posturi nu s-au ocupat. Ministerul Educației nu a publicat nici până în prezent lista școlilor la care niciun director nu a luat concursul, conform edupedu.ro
„Înțelegem nevoia de a adaptare a politicilor educaționale în funcție de specificul fiecărui județ, înțelegem că gestionarea resurselor trebuie să răspundă nevoilor locale, însă transferul subordonării inspectoratelor școlare județene de la Ministerul Educației la autoritățile publice județene poate avea un efect contrar, consecințele fiind extrem de grave. Legea învățământului preuniversitar are la bază principii precum asigurarea echității și egalității de șanse, nediscriminarea, incluziunea, calitatea actului educațional. Resursele financiare și potențialul de dezvoltare la nivel local sunt inegale, existând decalaje foarte mari între anumite județe. Astfel, există un risc foarte mare ca unele autorități publice județe să nu aibă capacitatea de a susține activitatea direcțiilor județene de învățământ, afectând în mod direct calitatea învățământului pentru copiii noștri”, scrie Federația Națională a Părinților.
„În același timp, suntem preocupați de urmările pe care o astfel de descentralizare le poate produce, creând premise pentru numiri în funcții pe criterii politice, abuzuri, lipsa de control și/sau manipularea resurselor în scop politic, subminând integritatea și obiectivitatea sistemului de învățământ”, mai atrage atenția organizația.
Context: Guvernul Ciolacu a anunțat un proiect de OUG pentru măsuri bugetare în domeniul cheltuielilor publice“, stârnind controverse în zona bugetară și în cea privată, precum și în rândurile societății civile.
Mai exact, inspectoratele școlare trec la autoritățile județene, dar sunt coordonate de Ministerul Educației, de la 1 ianuarie 2025, potrivit unei variante actualizate a proiectului de ordonanță de urgență, pentru a reduce deficitul bugetar. Miercuri, 9 august, Ministerul Educației a reacționat la propunerile din proiectul de ordonanță pe care Ministerul Finanțelor îl pregătește: „în prezenta ordonanță de urgență sunt introduse o serie de măsuri care afectează funcționarea și reforma sistemului național de învățământ prevăzută în Legea învățământului preuniversitar și în Legea învățământului superior“, a scris instituția.