Agenții Gărzii Civile au arestat un cetățean român, trei ruși și un spaniol, care formau o bandă specializată în furtul de mașini hibride. Grupul folosea o metodă electronică ingenioasă prin care reușea să sustragă vehiculele în mai puțin de un minut.
În urma acțiunii, Garda Civilă a reușit să recupereze 13 mașini furate. Conform surselor din cadrul anchetei, gruparea avea ca principală țintă mașini hibride cu un kilometraj scăzut, țintele preferate fiind doar anumite modele. Operațiunea poliției, numită „Biturbo”, a fost coordonată de Judecătoria de instrucție numărul 1 din Alcala de Henares, din Comunitatea Autonomă Madrid.
După ce le furau, le falsificau elementele de identificare și le vindeau în alte țări
Garda Civilă a fost însărcinată cu dezorganizarea acestei rețele, care includea și o altă grupare specializată, care falsifica elementele de identificare ale mașinilor furate și le transfera în alte țări în vederea vânzării.
Ancheta a început anul trecut când s-a observat o creștere a furturilor de anumite modele de mașini. În colaborare cu poliția din alte țări, a fost identificat un vehicul furat în luna august în Germania și un alt vehicul furat din Madrid și vândut ulterior în Ungaria, după cum relatează publicația Autopista.
Hoții călătoreau în toată Spania în căutarea mașinilor hibride și foloseau mijloacele de transport în comun pentru a nu atrage atenția. După selectarea unei ținte, o urmăreau pentru a monitoriza mișcările proprietarului și programul său, precum și locurile de parcare ale vehiculului, inclusiv garajele personale.
Cu ajutorul unui software dezvoltat de hoți, aceștia identificau frecvența telecomenzilor mașinilor și garajelor. Când considerau că este momentul potrivit, se deplasau la locul respectiv cu un laptop pe care aveau instalat software-ul care le permitea să evite măsurile de securitate electronice ale oricărui producător auto. Astfel, deschideau mașina și o porneau în doar 40 de secunde, fără a forța însă nimic, tocmai ca-n celebrul film „Dispari în 60 de secunde” cu Nicolas Cage.
Falsificau numărul de șasiu și le lăsau în parcări publice
Unul dintre membrii bandei avea un garaj în orașul Alcala de Henares, unde identificau plăcuțele de înmatriculare corespunzătoare vehiculelor de aceeași marcă, model și culoare ca mașina furată. Apoi copiau respectiva plăcuță de înmatriculare și o montau pe vehiculul furat, împreună cu îndepărtarea insignelor DGT (insigna de mediu în Spania este o modalitate de clasificare a vehiculelor în funcție de eficiența energetică, având în vedere impactul lor asupra mediului).
Ulterior, mașinile erau lăsate în locuri neutre, cum ar fi centre comerciale sau alte parcări cu multe alte vehicule, pentru a rămâne nedetectate. Le urmăreau pentru a se asigura că nu aveau dispozitive de urmărire care să permită proprietarilor sau autorităților să le localizeze.
După toate aceste precauții, vehiculele erau duse într-o locație din Spania unde alți membri ai bandei modificau celelalte înregistrări, cum ar fi numărul șasiului sau etichetele de identificare.
De asemenea, schimbau numerele de înmatriculare înregistrate în Unitatea de Control Electronică. Apoi generau noi chei de contact codificate electronic cu date noi, permițându-le să treacă cu succes orice inspecție detaliată.
Ascundeau mașinile în Alicante și Murcia
Potrivit informațiilor făcute publice de Guarda Civil, membrii bandei dispuneau de depozite în orașele Alicante și Murcia pentru a ascunde mașinile furate, în timp ce așteptau să fie transportate în alte țări, unde erau înmatriculate legal.
Conform Biroului Central de Operațiuni al Ministerului Infrastructurii și Transporturilor din Spania, vehiculele erau transportate în Europa de Est. Una dintre mașinile furate din Madrid a fost localizată în localitatea Uzbaliai din Lituania.
Au fost arestate cinci persoane: un român, trei ruși și un spaniol. În plus, au fost confiscate obiecte folosite în jafuri, precum o mașină de înmatriculare, dispozitive de geolocalizare (GPS), peste 100 de chei goale pentru programare, utilaje pentru fabricarea cheilor, precum și inhibitori și senzori de frecvență.