Timp de zeci de ani, Mocănița a fost principalul mijloc de transport la care apelau moții din Alba care călătoreau spre Turda. Mocănița a fost dată în funcțiune oficial la data de 20 iunie 1912 și a fost scoasă din uz în anul 1998. Linia îngustă avea 27 de stații, inclusiv 4 gări și 23 de halte.
Până în anii ’70, trenul era acționat cu locomotive cu abur. Pe măsură ce tehnologia a evoluat, moții au avut trenuri moderne, care erau echivalentul celor care circulau pe liniile normale, dar la o scară mai mică.
Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieșului. Linia ferată este monument istoric, la fel ca mai multe gări de pe traseu. Podul de fier de la Câmpeni se află, de asemenea, pe lista monumentelor istorice.
În ultimii ani de funcționare, pe această rută circulau zilnic (dus-întors) trei trenuri cu două clase. Trenul parcurgea cei 94 km în aproximativ 6 ore și 30 de minute, oprind în toate stațiile. Mocănița mai oprea uneori și între stații atunci când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna.
Traseu reluat, din pasiunea unui austriac
După 25 de ani, trenul de mică viteză „Mocănița” reia cursele -de data aceasta turistice, în sezonul estival- pe o rută mult mai scurtă, între Câmpeni și Abrud. Excursiile cu trenul sunt organizate de întreprinzătorul Georg Hocevar, cetățean de origine austriacă pasionat de acest domeniu.
Astfel, în perioada 8 iulie – 10 septembrie, Mocănița va circula pe calea ferată dintre Câmpeni și Cărpiniș (Roșia Montană), pe un traseu de circa 4 kilometri, ce va dura două ore, dus-întors. Trenul va pleca în zilele de weekend la orele 10:00, 12:00 și 15:00, iar în timpul săptămânii va circula doar cursa de la ora 15:00.
Pasagerii care fac rezervări online vor primi confirmări telefonice dacă se ține sau nu cursa. Prețul unui bilet este de 25 de lei. În acest an, trenurile vor fi trase de locomotive diesel.