Producătorul de acoperişuri Bilka din Braşov, care are în derulare construcţia unei noi fabrici, se concentrează anul acesta pe finalizarea proiectului, care ar fi trebuit deja să fie funcţional, şi, aproape de momentul bilanţului, estimează o valoare finală a investiţiei cu 75% peste ceea ce fusese prognozat.
„În 2023, tot focusul este pe noua fabrică de panouri termoizolante şi profile industriale pe care o construim de câţiva ani şi a cărei punere în funcţiune a fost întârziată. Această fabrică ar trebui să producă la capacitate normală anul următor, iar în trei ani va reprezenta o investiţie matură“, a spus Horaţiu Ţepeş, proprietarul companiei, potrivit zf.ro.
Bilka se află acum în plin proces de instalare a liniilor de producţie în noua fabrică, urmând ca, pe parcursul acestui an, să fie puse în funcţiune treptat noile utilaje. „Planul iniţial pentru fabrica nouă a fost de 20 de milioane de euro, însă la final vom ajunge cu investiţia la 35 de milioane de euro. Asta pentru că între timp s-au scumpit utilajele, materialele de construcţii, mâna de lucru, am refăcut contractele şi am acceptat noi termeni de nenumărate ori.“
Fabrica nouă este parte a unui plan mai amplu de investiţii, demarat după ce, în urmă cu câţiva ani, compania a achiziţionat platforma industrială Hidromecanica 2 Braşov, din vecinătatea halelor deja deţinute, pentru a se extinde. Antreprenorul Horaţiu Ţepeş spune că una dintre cele mai mari provocări ale anului 2022 a fost găsirea mijloacelor prin care Bilka să-şi menţină cota de piaţă, în condiţiile în care s-a văzut o contracţie a consumului pe fondul inflaţiei, care a venit gradual.
„Cea mai mare provocare este aceea de a căuta oportunităţile momentului, care să contribuie la atingerea obiectivelor de termen lung. Întotdeauna acţiunile ne-au fost ghidate în cea mai mare parte de perspectiva pe care o aveam pentru următorii ani, iar deciziile importante au mereu în vedere Bilka peste 10 ani“, spune Horaţiu Ţepeş.
Atmosfera de business a acestui an este similară cu cea din 2020 încoace, adaugă el, adaptarea constantă la noi condiţii, incertitudinea şi rezilienţa fiind parte din activitatea de zi cu zi.
„Consider că anul trecut inflaţia a fost una dintre marile probleme ale economiei, ceea ce a influenţat în mod direct preţurile bunurilor, costurile de finanţare şi implicit deciziile de investiţii, lucruri care, la rândul lor, au dus la încetinirea economică. Chiar şi aşa, cred că nu se poate lua în considerare o recesiune, avem semne că am evitat acest scenariu.“
Proprietarul Bilka mai spune că a remarcat, pe parcusul acestui an, o reducere a dinamicii preţurilor produselor energetice şi ale gazelor naturale, ceea ce duce la o temperare a preţurilor multor bunuri de consum şi implicit a inflaţiei.
„Cred că, dacă se reuşeşte ca, până la finalul anului, să se menţină ţinta prognozată de 7% pentru nivelul inflaţiei, vom vedea o evoluţie economică pozitivă şi evităm o posibilă recesiune. Este adevărat că acest scenariu este dependent de evoluţia economică şi politică mondială, precum şi de programele de investiţii pe care le vom demara prin toate mijloacele posibile, finanţate de la stat, prin PNRR, fonduri europene sau private. Toate sursele de finanţare şi investiţii au un rol important în susţinerea unei evoluţii pozitive a economiei ţării în următorii ani“, a mai spus Horaţiu Ţepeş.
Bilka a încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 1,15 miliarde de lei, după o creştere de 3% comparativ cu anul precedent, arată cele mai recente date publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe. Profitul, pe de altă parte, a scăzut considerabil, ajungând la 163,4 milioane de lei, un declin de 33% faţă de anul 2021. Singura constantă a fost în ceea ce priveşte numărul de angajaţi, care s-a menţinut în jurul a 550. Conform unor date anterioare, circa 100 dintre angajaţii Bilka sunt originari din ţări asiatice.
Bilka se menţine astfel în clubul miliardarilor în lei, în care şi-a făcut intrarea cu rezultatul din 2021, când businessul a atins pragul de 1,1 miliarde de lei. Profitul fusese însă mai generos, urcând la 245 de milioane de lei, bani pe care Horaţiu Ţepeş plănuise deja să-i direcţioneze către noi investiţii, ceea ce ar justifica şi scăderea de anul trecut. Dacă marja de câştig în anul 2021 fusese de 22%, anul trecut aceasta a fost de 14%.
Compania exportă, prin intermediul a peste 500 de distribuitori, în Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova, Germania, Polonia, Slovacia, Olanda, Austria, Irlanda şi Ucraina. În 2021, din totalul cifrei de afaceri, exporturile au reprezentat peste 10%, echivalentul a 135 de milioane de lei.
Bilka a fost fondată în 2007, iar în cei 16 ani de activitate, a ajuns de la 7 la aproape 550 de angajaţi, câţi are în prezent, şi a făcut investiţii de peste 60 de milioane euro.