Toate trenurile care circulă între Brașov și Sighișoara fac mai mult de 3 ore pe cei 128 km, unele fac peste patru ore și apar zilnic întârzieri. Sunt mult în urmă vremurile în care traseul era parcurs în sub 100 de minute, dar la final de deceniu putem spera că timpii vor scădea spre o oră. Ce se întâmplă pe șantierele complexe de pe magistrala 300, unde trebuie construite cele mai lungi tunele din țară?
Trenuri mai lente decât acum 90 de ani
La final de mai s-au împlinit 150 de ani de când primul tren intra în gara din Brașov. Era pe 1 iunie 1873 și acel tren venea de la Sighișoara, pe calea ferată numită de presa vremii: „Drumulu de feru unguresc orientalu”. La acea primă cursă, un vagon a deraiat pe podul de peste Olt, la Racoș, dar a putut fi pus din nou pe șine.
Șase ore făceau trenurile pe cei 128 km acum un secol și jumătate, dar pe la 1929, cel mai rapid tren era mai iute decât în prezent, făcând 2 ore și 28 minute, în timp ce în 1939, un tren Rapid făcea o oră și 55 de minute.
Din anii 70, până în 1998, cele mai rapide trenuri făceau 95-100 de minute, trenurile Expres și IC făcând în 1998 doar o oră și 35 de minute.
Linia s-a deteriorat treptat după anul 2000, iar după 2010 timpii au crescut accelerat și drumul nu a mai putut fi parcurs în sub două ore. Era nevoie de o modernizare serioasă, iar lucrările au început în ultimele luni din 2019 și vor mai ține mulți ani. Sunt cele mai complexe lucrări feroviare făcute la noi după Revoluție, inclusiv tunele de 7 km lungime.
Porțiuni lungi cu viteze de sub 30 km/h și întârzieri zilnice
Sunt opt trenuri pe zi pe sens între cele două orașe, iar pe timpul verii mai este și un tren sezonier către Litoral. Niciunul nu face mai puțin de 3 ore și 1 minut, iar cel mai lent face peste patru ore. Însă, din cauza numeroaselor șantiere și restricții, o parte dintre trenuri acumulează 15-20 de minute întârziere, mai ales între Rupea și Sighișoara.
Partea rea este că, deși între Sighișoara și Teiuș/Simeria, linia este modernizată și vitezele sunt și de 140 km/h, parcursul lent dintre Brașov și Sighișoara face ca o călătorie București – Cluj să dureze opt ore jumătate și una București – Oradea, peste 12 ore.
Trenurile se așteaptă unul pe altul în gări precum Albești Târnava, Augustin sau Rupea, fiindcă pe mulți km se circulă pe un singur fir. De exemplu, un tren IR face 22 de minute pe cei 10 km dintre Vânători și Sighișoara, cu viteză medie de 27 km/h.
Există și un tren care uneori ajunge mai repede la Brașov, IR 1734 care este programat să facă 90 de minute pe 45 km (Augustin-Brașov). Acest tren ajunge uneori și cu 20 de minute mai repede la Brașov, prelungindu-și acolo staționarea, în drumul către București.
Timpii de parcurs vor crește cu 15 minute din noul Mers al Trenurilor, pentru a fi în concordanță cu timpii reali de parcurs.
Șantiere complexe unde lucrările avansează încet
Traseul dintre Brașov și Sighișoara, neschimbat de 150 de ani, este sinuos și sunt multe curbe ce fac ca viteza să fie redusă. În plus, fiindcă nu s-au alocat bani de investiții în ultimul deceniu, trenurile merg tot mai încet. Reabilitarea va scurta traseul cu 17 km, de la 129 km, la 112 km, și va adăuga și cele mai lungi tunele feroviare de la noi.
Lucrările sunt cele mai complexe efectuate în domeniul feroviar românesc după Revoluție. Spre exemplu, se construiesc două tuneluri noi cu lungimea de 5, respectiv 7 kilometri cu galerii duble, alte trei tuneluri cu galerii comune, dar și un viaduct de 1700 de metri
Stadiul fizic al lucrărilor de reabilitare pe tronsoanele Brașov – Apața și Cața – Sighișoara este de 21,75%, iar pe tronsonul Apața – Cața este de 16,5%.
Pe tronsoanele Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, lucrările aflate într-un stadiu avansat de execuție, sunt:
⦁ stația Brașov – linia Brașov – Bartolomeu, realizat 100%;
⦁ consolidări interval Brașov – Stupini, realizat 100%;
⦁ stația Stupini, realizat 90% (infrastructura, suprastructura, linie de contact, peroane);
⦁ stația Feldioara – pod situat la km 192+526, realizat 95%, pod situat la km proiectat 193+093, realizat 80%;
⦁ stația Cața – clădire călători realizată 60%, terasamente linia 1, 4, 5 realizate 50%;
⦁ interval Cața – Archita (consolidări – 60%, podețe – 90%, viaducte – 3 bucăți);
⦁ interval Archita – Vânători – pod situat la km proiectat 266+382, realizat 95%, pod situat la km proiectat 269+868, realizat 88%;
⦁ stația Albești fir II, linii 4, 5, realizat 80% (infrastructură, suprastructură, linie de contact, peroane, tunel pietonal, pod);
⦁ interval Albești – Sighișoara fir II, realizat 95% (infrastructură, suprastructură, linie de contact, podețe);
⦁ stația Sighișoara, realizat 60% (terasamente, peroane).
Pe tronsonul Apața – Cața, lucrările care se află într-un stadiu mai avansat de execuție sunt:
⦁ pasaj superior situat la km 208, realizat 70%;
⦁ consolidare km 211, realizat 100%;
⦁ terasamente situate la km 208 – km 212+600, inclusiv poduri și podețe pe această zonă, realizat 70%;
⦁ apărare de mal, râul Olt, km 211, realizat 55%;
⦁ structura lansare TBM, inclusiv TBM-uri 1 și 2, Portal 2 Ormeniș, realizat aproximativ 70%;
⦁ viaduct situat la km 220, realizat 45%.
Ce s-a făcut la tuneluri
Tunelurile Archita 1, Archita 2 și Beia se află în faza de completare a documentației tehnice, iar pentru tunelul de la Mureni lucrările au început la portalele de intrare și ieșire, fiind realizate în proporție de 30%.
Pentru Tunelul Ormeniș, alcătuit din 2 galerii de cale simplă, cu lungimea de circa 6,8 km fiecare, s-a finalizat structura temporară pentru lansarea TBM-urilor: TBM nr. 1 este montat în proporție de 90%, iar TBM nr. 2 este montat în proporție de 10%.
Pentru Tunelul Homorod, alcătuit din 2 galerii de cale simplă, cu lungimea de circa 5 km fiecare, s-a finalizat structura temporară pentru lansarea TBM-urilor (TBM nr. 3 și TBM nr. 4 au fost recepționate în fabrică).
Când ar trebui să scadă măcar puțin timpii de parcurs în Mersul Trenurilor?
„Timpii de mers pe distanţa Braşov – Sighişoara se vor micşora după finalizarea lucrărilor de modernizare, când liniile din staţii şi liniile curente se vor redeschide pentru circulația cu viteza stabilită conform proiectului”.
„Odată cu demararea lucrărilor de modernizare au fost introduse mai multe restricţii de viteză (pentru protecţia muncitorilor sau pe liniile de circulație, în zona macazurilor, podețelor etc), care nu au fost incluse de diviziile de specialitate în planul de mers 2022 – 2023. În consecință, în planul de mers 2023 – 2024, timpii de mers se vor mări cu aproximativ 15 minute, pentru a evita întârzierea trenurilor pe această distanţă”, se arată într-o comunicare a CFR.
sursa: hotnews.ro