Inaugurat cu surle, trâmbițe și multă bucurie locală, aeroportul de la Ghimbav a lăsat, cel puțin în prima sa săptămână de funcșionare, impresia unui amatorism total. Curse anulate, curse mutate pe Otopeni și pasageri transportați cu autocarul la Brașov, o singură companie aeriană care asigură curse de linie de la Brașov care a devenit ușor ciuca bătăilor cu pumnul în piept a politrucilor locali sau naționali.
Toate lucrurile puteau fi, însă, foarte simple. Conducerea aeroportului a încercat să obțină un orar de funcționare mai extins, dar ROMATSA, companie națională care se ocupă cu administrarea serviciilor de trafic aerian, a lăsat să se înțeleagă că nu ar avea oameni pregătiți în acest sens și că abia acum i-ar pregăti. Potrivit șefului ROMATSA, oamenii care dirijează zboruri de pe aeroportul Brașov trebuie să treacă printr-un curs de trei luni pentru a obține licența necesară.
Dacă ne întoarcem ușor în istoria recentă a investiției de 150 de milioane de euro, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, devenit între timp ministru al Dezvoltării, a anunțat încă din luna noiembrie a anului trecut că prima cursă aeriană de pe Aeroportul din Ghimbav va avea loc pe 15 iunie. ROMATSA nu a anunțat nimic, oficialitățile ascunzându-se prin birouri și râzând în sinea lor la anunțul „nebunului” de la Brașov.
Discuțiile cu companiile aeriene durau de mai mult timp, de peste un an, iar una dintre companiile low-cost, Wizz Air, părea chiar fericită să aibă curse regulate de aici către mai bine de zece destinații. De altfel, propusese șefilor CJ Brașov o mulțime de destinații.
Între timp, însă, compania aeriană Dan Air a început să analizeze piața și să cumpere sloturi pe marile aeroporturi, care erau mai greu de accesat, după care au venit la Brașov pentru a discuta legarea acestora de orașul de sub Tâmpa, mai ales că acesta nu avea nicio cursă de linie anunțată, doar promisiunile celor de la Wizz Air. Intrarea pe piață a celor de la Dan Air a dat peste cap inclusiv planurile maghiarilor de la Wizz, care s-au văzut nevoit să reacționeze și să anunțe și ei ceva curse. Doar că din cele multe pe care le promisese mai rămăseseră cu două – și nu din iunie, ci din august (una) și septembrie (a doua).
Cursa de Londra și presiunile făcute de autorități pentru aterizarea după ora 19.00
Vineri dimineață era programată cursa Dan Air de la Londra la Brașov. Aterizarea a fost, însă, întârziată de probleme apărute pe aeroportul britanic. Conducerea companiei a luat decizia de a face o escală să preia și cei 10 pasageri care doreau să ajungă de la Munchen în România – fie la Brașov, fie la București. Ajunși târziu în țară, după mai bine de 11 ore închiși în avion, pasagerii care se îmbarcaseră la Londra abia așteptau să fugă oriunde din aeroport, numai să poată respira. Ca să oprești și să pornești un avion te costă 8.000 de euro. Ca să abandonezi un pasager întrun aeroport te costă mult mai puțin. Cu toate acestea, s-a luat decizia escalei.
Între timp, pilotul anunța că este posibil ca avionul să nu aterizeze la Brașov, datorită faptului că se va ajunge în România tărziu, după orele 19.00, ora decisă de ROMATSA pentru închiderea cerului. Evident, lumea a fost extrem de nemulțumită din cauza Dan Air, interfața palpabilă a zborului prelungit. Ce nu știe lumea este că între timp, conducerea Aeroportului Ghimbav, cea a companiei aeriene și cu cea a ROMATSA se aflau în discuții. Cei de la Brașov solicitau găsirea unei soluții pentru ca pasagerii să debarce la Ghimbav, aducând îm sprijinul său răspunsurile pozitive celor de la SRI, de la Vamă și de la restul instituțiilor pentru a-și prelungi programul după orele 19.00, astfel încât aterizarea să aibă loc la aerogara de sub Tâmpa. Singura instituție care s-a opus, speriată probabil și de crearea unui precedent, a fost ROMATSA.
Poate nu ar fi ușor să trecem și peste amenințările unor aeroporturi din împrejurimi, din orașe care dau țării președinți în funcție, la adresa companiilor aeriene că își vor „rupe gâtul” pe Aeroportul de la Brașov, ceea ce duce, din nou, la o reacție mai întârziată a ROMATSA la nevoile pasagerilor care vor să decoleze de la Brașov.
Alexandru Anghel: Programul va fi prelungit în funcție de pregătirile ROMATSA
Alexandru Anghel, directorul aeroportului de la Brașov, spune că este sigur că „în viitor, programul aeroportului va fi prelungit”. „Cred că totul depinde de pregătirile ROMATSA, pentru că s-a luat decizia a pregăti întâi instructori care să fie obișnuiți cu aeroportul de la Brașov. După aceasta, vor fi pregătiți și controlorii de zbor și se va putea prelungi programul aeroportului”, a precizat acesta.
Adevărul este că și conducerea Aeroportului Brașov este conștientă că un program de doar 12 ore pe zi ar distruge ideea pentru care a fost construit acest obiectiv – aceea a unei legături continue cu țări care ar putea să ne furnizeze turiști, dar și țări către care ne dorim să mergem pentru a ne petrece fie un concediu plăcut, fie pentru a face business-uri profitabile.
2 comentarii
În sfârșit un articol documentat.
Ca de obicei, starul roman pune bete în roate. Cerem demisia directorului ROMATSA, un sabotor!
De acord! Niste dinozauri care stau degeaba . Felicitări pentru articol. DAN AIR, sper sa primiti sustinerea pe care o meritati si sper ca pasagerii sa înțeleagă ca sunt victimele sistemului corupt .