România are o istorie veche și importantă în domeniul producției de avioane. Primele aeronave românești au fost fabricate la societatea IAR Brașov, fondată la 1 noiembrie 1925, care avea ca acționari majoritari două companii din Franța: Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich.
În decursul următorilor ani, autoritățile române au cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze, astfel că la 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în întregime proprietate a statului român.
Fabrica cuprindea două unități de fabricație distincte: o secție de celule (construcții de avioane) și o secție de motoare. La uzinele IAR au fost construite mai multe tipuri de avioane cu motoarele fabricate aici, de concepție proprie sau în licență, de toate categoriile: de școală și antrenament, de sport și turism aerian, de mare raid, precum și avioane militare de vânătoare, de asalt, de bombardament în picaj, de observație, de recunoaștere, de bombardament.
„Prima comandă pentru aviația militară au constituit-o 30 de avioane Morane-Saulnier M.S.35, serie care a fost terminată în toamna anului 1928. Următoarea comandă a fost pentru 70 de aparate de tip Potez 25 de recunoaștere și bombardament. Cele două tipuri de aparate au fost construite în baza unor licențe de fabricație obținute de la uzinele franceze.
Primul avion purtând denumirea IAR a ieșit pe porțile uzinei în anul 1930. Era prototipul unui avion de vânătoare IAR-11 CV sau IAR-CV 11, realizat după proiectul inginerului Elie Carafoli în colaborare cu inginerul francez Lucien Virnoux.
Formula constructivă adoptată, precum și calitățile sale de zbor îl plasau printre cele mai bune avioane din lume din categoria respectivă”, susține colonelul brașovean (rez) Nicolae Uszkai, specialist în domeniu, într-o analiză proprie citată de Adevărul.
21 de tipuri de avioane construite la Brașov până la finalul celui de-al doilea Război Mondial
Dintre cele 21 de tipuri de avioane construite la IAR până la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, 15 au fost proiectate în cadrul uzinei. Dintre acestea s-au remarcat în mod deosebit prin performanțele lor: IAR-16, cu care în 1935 s-a stabilit recordul național la înălțime (11.631 m); IAR-39, avion de cercetare; IAR-80, avion de vânătoare; IAR-81, avion de vânătoare-bombardament precum și proiectul IAR-47, avion de recunoaștere.
În perioada 1927-1945, în afară de avioane și motoare, la IAR s-au produs instalații și accesorii pentru armamentul de bord, respectiv lansatorul de bombe Barbieri, realizat în 1931 pentru avioanele Potez 25 și turele de mitralieră Grosu pentru avioanele Potez 25 și Potez 54.