Producătorul de sisteme de siguranţă auto Autoliv România, cu sediul la Bralșov, a raportat pentru 2022 o cifră de afaceri de 4,87 miliarde de lei (989,4 milioane de euro), în creştere cu 25,4% faţă de anul precedent, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Autoliv România şi-a adâncit însă pierderea în 2022, la 164,5 milioane de lei (33,3 milioane de euro), de la 29,8 milioane de lei (6 milioane de euro) în 2021, arată datele publice.
Autoliv România a avut în 2022 un număr mediu de 8.532 de angajaţi.
Autoliv deţine pe piaţa locală fabrici în Braşov, Lugoj, Sfântu Gheorghe, Reşiţa, Oneşti şi Rovinari, cea din urmă fiind inaugurată de suedezi în toamna anului 2019. Pe lângă unităţile de producţie a componentelor auto, compania mai deţine la nivel local centre de inginerie şi dezvoltare în Braşov, Iaşi şi Timişoara, dar şi un centru european de competenţe IT şi numeroase funcţii suport pentru subsidiarele Autoliv din România şi din Europa.
Autoliv a inaugurat în septembrie 2019 o nouă fabrică, la Rovinari, judeţul Gorj, unde produce închizători pentru centurile de siguranţă auto, o investiţie greenfield de peste 20 mil. euro, potrivit unor informaţii furnizate anterior de reprezentanţii primariei Rovinari. Grupul auto suedez Autoliv a deschis prima fabrică din România, care produce centuri de siguranţă şi sisteme pentru airbaguri, în anul 1997 la Braşov, aceas-ta fiind urmată în anul 2007 de o nouă investiţie de 30 mil. euro în a doua unitate, în Lugoj. Ulterior, suedezii şi-au dezvoltat businessul de pe plan local prin achiziţionarea, în 2012, de la producătorul de pantaloni LRO, controlat de omul de afaceri Keresztes Zoltán, a unui teren de 37.000 mp în Sfântu Gheorghe. Valoarea investiţiei în fabrica de la Sfântu Gheorghe s-a ridicat la 15 mil. euro.
În 2017, Autoliv a deschis un centru de inginerie la Iaşi, în clădirile United Business Center din ansamblul Palas, deţinut de omul de afaceri Iulian Dascălu. Inginerii Autoliv dezvoltă aici soluţii bazate pe cercetare multidisciplinară. Capabilităţile senzoriale ale vehiculelor trebuie încorporate, astfel încât acestea să ţină cont atât de contextul rutier, cât şi de starea şoferului, atunci când răspund unor evenimente din trafic.
Tot în 2017, suedezii au deschis o unitate de producţie pe piaţa locală, în localitatea Oneşti, judeţul Bacău, aceasta fiind şi una dintre puţinele investiţii ale unui producător de componente auto în regiunea Moldovei. Autoliv produce în fabricile locale centuri de siguranţă, chingă pentru centurile de siguranţă, generatoare de gaz pentru airbag, module de airbag, dar şi airbaguri şi volane, în principal pentru pieţele externe, pentru clienţi precum BMW, Volkswagen, Renault sau Ford, potrivit unor informaţii furnizate anterior de companie.
În luna septembrie 2018, Autoliv a anunţat formarea unei noi divizii la Braşov, RBE (Romania Brasov Electronics), axată pe dezvoltarea sistemelor electronice de siguranţă din zona de Passive Safety. Schimbarea a avut loc după desprinderea oficială a entităţii Veoneer, reprezentată de fostele divizii Autoliv din Timişoara şi Iaşi.
Autoliv a aprobat în 2021 demararea unei investiţii de 165 mil. lei (aprox. 55 mil. euro) în fabrica de la Lugoj, unde trebuiau create 300 de noi locuri de muncă. Suma era destinată construcţiei unei noi hale de producţie, cu o suprafaţă de peste 15.000 mp, unde să fie instalate echipamente noi pentru a produce materia primă din care se confecţionează airbag-ul. O parte din această sumă (51 milioane lei) a fost obţinută ca ajutor de stat, acordat în baza schemei reglementată prin H.G. 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat, având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie.
Un comentariu
Măi, ai naibii, le merge rău, sunt pe pierdere dar se extind mereu. CUM DRACU!?
De fapt, la personal are ANAF-ul în Brașov, nici nu ne miră că ne iau de reduși mintal acești suedezi.