Administrația Fondului pentru Mediu a publicat, în cursul zilei de ieri, lista cu autoritățile publice locale care au obținut finanțarea pentru derularea programului privind casarea autovehiculelor uzate, „Rabla Local”. Brașovul este una dintre municipalitățile importante care au obținut suma maximă de finanțare, respectiv 12 milioane de lei, pentru casarea a 5.000 de autovehicule. Cofinanțarea AFM reprezintă 80% din valoarea sumei totale alocate acestui proiect la nivelul municipiului Brașov, iar diferența va fi acoperită din bugetul local. După semnarea contractului de delegare de către primarul Allen Coliban, AFM va anunța deschiderea sesiunii de înscriere pentru persoanele fizice care vor să participe la acest program.
Trebuie creat un cont pe site-ul AFM
„Brașovul a fost printre primele municipii care și-au exprimat intenția de a intra în parteneriat cu Administrația Fondului pentru Mediu pentru implementarea programului «Rabla Local». Astăzi (luni, 12 iulie, n.n.) am primit confirmarea că suntem printre cele 7 autorități locale din marile municipii care au obținut suma maximă alocată pentru acest program, respectiv 12 milioane de lei. Primăria s-a înscris pentru numărul maxim de autovehicule prevăzut pentru orașele mari, respectiv 5.000 de autoturisme, care înseamnă o alocare în valoare de 12 milioane de lei de la AFM și 3 milioane de lei din bugetul local. Fiecare brașovean care vrea să renunțe la autoturismul său vechi va primi 3.000 de lei. După semnarea contractelor de delegare cu AFM, se va deschide sesiunea de înscriere pentru persoanele fizice. Până atunci, cei care vor să beneficieze de acest sprijin financiar își pot crea contul pe site-ul AFM, astfel încât în momentul deschiderii sesiunii să poată accesa mai ușor fondurile”, a precizat primarul Allen Coliban.
După încheierea contractelor de delegare încheiate de Administrația Fondului pentru Mediu cu unitățile administrativ-teritoriale și publicarea listei cu UAT-urile care au încheiat contracte de delegare, AFM va publica anunțul de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanții persoane fizice și a sumelor alocate.
Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a primi banii
Conform ghidului de finanțare, AFM asigură 80% din stimulentul de casare, iar Primăria Brașov va cofinanța proiectul cu 20% din stimulent. Astfel, fiecare brașovean care vrea să scape de mașina lui veche va primi suma de 3.000 de lei, adică stimulentul acordat beneficiarului care va preda spre casare și radiere din circulație și din evidența fiscală a unui autovehicul uzat.
Pentru a putea beneficia de stimulentul de casare, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie o persoană fizică cu domiciliu în municipiul Brașov;
b) să dețină în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin 5 ani și să se afle în evidențele fiscale ale municipiului Brașov, cu excepția persoanei fizice care a devenit proprietar ca urmare a partajului judiciar sau a dezbaterii procedurii succesorale;
c) să nu aibă obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare;
d) să nu fi obținut și nici să nu fie pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020—2024 sau prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2020—2024, pentru același autovehicul uzat cu care participă în program;
e) să nu fie condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
f) să se angajeze să predea spre casare și să radieze din circulație și din evidențele fiscale autovehiculul uzat pentru care solicită stimulentul pentru casare;
g) să se angajeze că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 5 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.
După deschiderea sesiunii de înscriere și completarea cererilor de finanțare de către solicitanți, AFM întocmește lista cu persoanele fizice eligibile și o comunică municipalității. Primăria Brașov va publica lista cu persoanele fizice eligibile, după care aceste persoane demarează procedura de casare autovehicul, conform prevederilor HCL nr. 294/26.04.2023, privind casarea autovehiculelor uzate.