
O coliziune a două trenuri încărcate cu motorină și, respectiv, îngrășăminte chimice a fost evitată joi dimineață în ultimul moment în Gara Sighișoara, potrivit informațiilor deținute de către Club Feroviar și confirmate ulterior atât de către CFR SA, cât și de către ASFR – Autoritatea de Siguranță Feroviară din România.
Conform Club Feroviar, mecanicul unui tren GFR a adormit, fapt pentru care trenul său a depășit semnalul de ieșire din stație aflat pe roșu. Mai mult, trenul era în neregulă din punctul de vedere al siguranței feroviare, având sistemul de protecție INDUSI izolat. Aceasta este o practică periculoasă la care recurg unii mecanici de locomotivă pentru a scăpa de bătăi de cap. Sistemul INDUSI nu permite unei locomotive să depășească un semnal pus pe roșu cu ajutorul unor inductori amplasați atât pe locomotivă, cât și la nivelul semnalului.
Mecanicul CER Fersped observă trenul GFR, cu mecanic beat, venind spre el
Ceea ce a dus la evitarea unui grav dezastru feroviar a fost faptul că mecanicul trenului CER Fersped care intra în stație pe aceeași linie a observat trenul GFR venind spre el și a frânat brusc.
Mecanicul trenului GFR ar fi fost sub influența alcoolului. În pofida faptului că mirosea a alcool, nu s-a procedat la testarea sa. Mai mult, el a fost lăsat să dea înapoi trenul său, ceea ce e o procedură complicată. Trenul GFR circula pe ruta Dej-Sfântu Gheorghe, iar incidentul ar fi avut loc în jurul orelor 4-5 dimineața în gara menționată.
„Trenul nr. 66691 -007 aparţinând OTF Grup Feroviar Român SA, remorcat cu locomotiva EA 534 având efectuat parcurs de intrare din direcţia Albești Târnava la linia 5 (linie abătută) din staţia CF Sighişoara nu a oprit în staţie şi a depășit semnalul de ieșire X5 care ordona oprirea, talonând schimbătorul de cale nr. 26 după care s-a angajat pe parcursul de intrare al trenului nr. 57700 aparținând OTF CER-Fersped SA care circula din sens opus (din direcţia Daneș) şi care urma să gareze în staţia CF Sighişoara, la linia 4”, a explicat Autoritatea pentru Siguranță Feroviară Română (ASFR), după întrebările adresate de către Club Feroviar.
O cantitate de explozibil mult mai mare decât cea de la Mihăilești
Ceea ce putea da o turnură cât se poate de gravă incidentului era încărcătura celor două trenuri, combinația explozivă la propriu și la figurat între motorina și îngrășămintele transportate.
În mai 2004, în localitatea buzoiană Mihăilești un accident auto în care a fost implicat un camion ce transporta 20 de tone de azotat de amoniu a provocat o explozie care a dus la decesul a 18 persoane, rănirea altor 13, ducând la formarea unui crater de câțiva metri în carosabil și distrugerea unor clădiri învecinate. Ilie Botoș, procuror general al României la acel moment, a declarat că explozia a fost echivalentul uneia provocată de 6-8 tone trotil.
Astfel de evenimente aruncă o pată neagră asupra mecanicilor de locomotivă și restului de personal care își fac datoria ireproșabil. Aceste evenimente par a sugera însă că băutul alcoolului și izolarea INDUSI la locomotive sunt practici destul de frecvente și că managementul operatorilor feroviari închide ochii.
Cazul de joi de la Sighișoara nu a fost unic. În accidentul de la Fetești din 2021, în mod identic, locomotiva „vinovată” avea INDUSI izolat, iar mecanicul consumase băuturi alcoolice.
CFR SA a încercat mușamalizarea incidentului
Deși CFR SA neagă, toate informațiile arată că gestionarul infrastructurii a încercat mușamalizarea situației. Responsabili CFR SA au răspuns solicitărilor Club Feroviar că evenimentul a fost avizat. „Au fost avizate instituțiile abilitate pentru investigarea incidentului feroviar produs în stația CF Sighișoara, conform Regulamentului de investigare a accidentelor și incidentelor, de dezvoltare și îmbunătățire a siguranței feroviare pe căile ferate, aprobat prin HG nr.117/17.02.2010, urmând ca după finalizarea cercetărilor, concluziile să se regăsească în Raportul de investigare întocmit de către Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER)”.
Ceea ce însă CFR SA nu spune, este faptul că avizarea nu s-a făcut „de îndată”, cum cere legea. Au trecut nu mai puțin de 12 ore de când accidentul s-a întâmplat până ASFR a aflat de acesta. Avizarea a fost făcută abia după ce Club Feroviar a întrebat despre incident atât CFR, cât și ASFR. Oficiali din domeniul feroviar au declarat pentru Club Feroviar că a fost o încercare de mușamalizare rar întâlnită în cariera lor. Practic, informația nu ar fi mers în primă fază mai departe de impiegatul de mișcare și nu se știe dacă mușamalizarea a fost decisă de impiegat de capul lui sau de forurile superioare ale CFR SA.
Mai multe detalii, în publicația Club Feroviar