Cei mai mulți dintre angajatorii români (peste 70%) susțin că salariile din companiile lor sunt la acelaşi nivel cu al competiţiei, dar sunt dispuşi să le majoreze pentru a-şi păstra angajaţii.
Potrivit studiului de specialitate Randstad România HR Trends 2023, dat joi publicităţii, în acest an, cele mai multe angajări se vor face în IT&C, producţie şi FMCG.
Totuşi, pentru a face faţă unei eventuale recesiuni, 73% dintre respondenţi declară că ar îngheţa angajările, scrie adevarul.ro.
Alte opţiuni interesante într-un astfel de scenariu sunt dezvoltarea abilităţilor angajaţilor, ajustarea produselor şi serviciilor – vor fi vândute doar cele eficiente din punct de vedere al costurilor, creşterea preţurilor, reducerea pachetelor de compensaţii şi beneficii, investiţiile în eficienţa energetică, programul mai scurt de lucru sau creşterea orelor de muncă de acasă (pentru a reduce costurile cu energia), se arată în studiu.
Principala tendinţă în rândul candidaţilor, care se transformă într-un impediment major în recrutare, constă în aşteptările mari ale forţei de muncă în ceea ce priveşte salariul, deoarece românii se străduiesc din ce în ce mai mult să obţină o calitate mai bună a vieţii.
„Aşteptările salariale nerealiste reprezintă cel mai frecvent obstacol în recrutare, pentru aproximativ 90% dintre liderii români, care întâmpină, de asemenea, dificultăţi în găsirea de candidaţi cu experienţa de lucru necesară în industria în care lucrează”, precizează raportul.
În ceea ce priveşte planurile de angajare în cursul acestui an, 33% dintre respondenţi se aşteaptă la o creştere a numărului de angajaţi, 50% nu vor angaja în acest an, iar 6% anticipează o scădere a numărului de angajaţi. IT&C, producţie şi FMCG sunt sectoarele care necesită cel mai mare volum de angajări.
Aproximativ jumătate dintre companiile participante, angajatorii români, care au poziţii deschise în acest an declară că fac angajări datorită creşterii afacerii, printre alte motive semnificative pentru noi angajări aflându-se nevoia de noi competenţe în organizaţie, diversificarea afacerii şi fluctuaţia de personal.
Majoritatea companiilor caută candidaţi în departamentele de vânzări sau IT, respondenţilor fiindu-le cel mai dificil să angajeze în departamentele de marketing/comunicare (tradiţionale), vânzări şi achiziţii.
În ceea ce priveşte volumul vânzărilor produselor sau serviciilor în 2023, 46% dintre respondenţi, lideri ai mediului de afaceri din diverse industrii din România, se aşteaptă ca acestea să crească, 29% estimează că vor rămâne stabile, iar 9% preconizează o scădere.
Gestionarea creşterii costurilor salariale provocate de inflaţie pare a fi cea mai mare provocare pentru mai mult de jumătate dintre liderii români, urmată de gestionarea costului mai mare al (desfăşurării) afacerilor din cauza inflaţiei (55%) şi de pierderea candidaţilor din cauza inflaţiei salariale (44%).
Alte provocări ale acestora sunt: gestionarea costurilor ridicate cu energia – 36%, gestionarea costurilor neprevăzute – 30%, menţinerea activităţilor operaţionale ale afacerii – 22%, menţinerea relaţiei cu clienţii şi/sau furnizorii – 20%, menţinerea marjelor comerciale – 19%, creşterea securităţii digitale – 17%, asigurarea proceselor şi garantarea productivităţii – 16% şi gestionarea creşterii extraordinare a afacerii – 15%.
În 2023, implicarea oamenilor devine principala provocare în managementul resurselor umane. Randstad HR Trends 2023 identifică următoarele aspecte pe care companiile le consideră provocări privind forţa de muncă, în acest an: menţinerea angajaţilor implicaţi – 63%, atragerea talentelor – 62%, gestionarea aşteptărilor privind compensaţiile şi beneficiile – 58%, păstrarea performerilor de top şi dezvoltarea liderilor talentaţi – 57%, gestionarea cifrei de afaceri ridicate – 32%, brandul de angajator – 32%, deficitul de talente locale – 32%, gestionarea deficitului de competenţe – 31%, angajarea de noi membri în echipă – 29%, asigurarea sănătăţii mintale a angajaţilor – 21% şi alinierea programului de lucru flexibil cu nevoile afacerii – 13%.
Programele de formare reprezintă soluţia pe care majoritatea companiilor respondente sunt dispuse să o implementeze pentru a gestiona provocările ce ţin de resurse umane menţionate de mai sus (76%), urmate de creşterea salariilor (57%), opţiuni de lucru mai flexibile pentru angajaţi (37%), pachete de beneficii personalizate (33%), angajarea de talente din alte ţări (24%), creşterea utilizării contractorilor angajaţi extern (15%), externalizarea funcţiilor de afaceri (6%) şi angajările în regim part-time (4%).
Piaţa forţei de muncă este dominată de munca flexibilă, fie hibridă, fie complet la distanţă. 82% dintre respondenţi consideră că o săptămână de lucru de 4 zile este imposibil de gestionat, doar 3% intenţionează să o implementeze pentru a-şi susţine angajaţii să-şi îmbunătăţească echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată, iar 13% intenţionează să o testeze.