
La împlinirea a 150 de ani de la intrarea primului tren în Brașov și funcționarea primei stații de cale ferată a orașului, primarul Allen Coliban a făcut câteva declarații și pe tema reabilitării gării, un proiect așteptat de ani buni.
Acesta a precizat că în luna iunie ar urma să fie definitivat proiectul tehnic pentru reabilitarea și modernizarea gării și să primească girul Comisiei Tehnice de Amenajarea Teritoriului și Urbanism. „Din martie, de când există cadru legislativ pentru încheierea unui parteneriat cu Ministerul Transporturilor și CFR, am inițiat discuții pentru parteneriatul care ne va permite modernizarea gării, deoarece ne dorim o gară modernă, frumoasă, care să fie un adevărat punct intermodal, tranzitat de cât mai mulți locutori din întreaga zonă metropolitană. În iunie, proiectul tehnic de reabilitare ar urma să fie prezentat public și să întrunească girul Comisiei de Urbanism, urmând ca apoi să găsim sursa de finanțare necesară. Arătăm deschidere pentru a cofinanța acest proiect. Gara este o zonă centrală, spectaculoasă din punct de vedere arhitectural și care va însemnat tot mai mult pentru mobilitatea Brașovului. Ne dorim ca trenul metropolitan să circule la Brașov, să fie prima zonă din țară conectată printr-o astfel de infrastructură, cu atât mai mult cu cât Brașovul este un nod important feroviar în țară”, a precizat primarul Brașovului.
Ce presupun proiectul
Contractul pentru proiectarea clădirii a fost semnat cu firma de proiectare braşoveană Danina Star, în decembrie 2020, în schimbul sumei de 708.250 lei, cu TVA, faţă de valoarea estimată de 833.000 de lei, cu tot cu TVA. În cadrul acestui contract, proiectantul a trebuit să întocmească expertiza clădirii de călători, să efectueze serviciile de proiectare faza DALI, proiectul tehnic propriu-zis şi detalii de execuţie, în vederea demarării lucrărilor. Deoarece se vor efectua intervenţii la structura de rezistenţă a clădirii, a fost necesară și o expertiză tehnică.
Proiectul ar urma să propună recompartimentarea spaţiilor, cu accentul pus pe spaţiile destinate serviciilor pentru călători, pe zona comercială cât şi a facilităţilor pentru persoanele cu mobilitate redusă, handicap vizual, auditiv. În plus, ar urma să fie proiectată şi construcţia unei copertine la peronul 1, dar şi modernizarea sistemelor de încălzire şi ventilaţie actuale, precum şi a celor de telecomunicaţii şi supraveghere video. După finalizarea proiectării, CFR va avea şi un cost estimat pentru lucrările propriu-zise.