
Interdicția de a suna clienții după ora 20.00 va fi extinsă și asupra băncilor și a celorlalte entități din ecosistemul bancar, după ce legislația acordării de credite ipotecare a fost modificată recent. O limitare similară era deja aplicabilă, însă viza doar recuperatorii de creanțe.
Legislația referitoare la creditele ipotecare (OUG 52/2016) a fost modificată săptamâna aceasta prin Legea 134/2023 , iar una dintre prevederile ei interzice acum complet ca debitorii să fie contactați între orele 20.00 și 9.00.
Noutățile au fost introduse la art. 60, litera j, din ordonanță, acolo unde vechea formulare interzicea „comunicarea entității care desfășoară activitatea de recuperare creanțe cu consumatorul în intervalul orar 20.00- 09.00”. Practic, acesta stabilea interdicția contactării clientului numai pentru recuperatorii de creanțe, băncile nefiind vizate până acum de această prevedere, notează avocatnet.ro.
Articolul a fost modificat prin Legea nr. 134/2023 cu o formulare mai vagă, care stabilește doar că este interzisă ”comunicarea cu consumatorul în intervalul orar 20.00-9.00”, ceea ce practic extinde restricția la toate entitățile vizate de aplicarea OUG nr. 52/2016, fiind vorba atât despre bănci, cât și despre creditori non-financiari, intermediari de credite, entități care recuperarează creanțe sau furnizori de servicii accesorii.
Reamintim că, din 2016 încoace, recuperatorii de datorii au o serie de interdicții exprese atunci când venea vorba de contactarea cetățenilor și comunicarea cu aceștia, iar încălcarea acestor reguli poate fi sancționată cu amenzi de până la 100.000 de lei de către autorități, la sesizarea cetățenilor sau din oficiu.
Noile prevederi privind contactarea clienților bancari au intrat în vigoare de vineri, 26 mai 2023.