Actualizarea prețurilor pe Brașov-Sighișoara, tronson de cale ferată aflat în curs de modernizare de către asocierea RailWorks, trebuie solicitată de Ministerul Transporturilor, a declarat joi comisarul european pentru Transport, Adina Vălean. Ea a precizat că oficialii Comisiei Europene sunt flexibili la astfel de cereri. Numai că ministrul Sorin Grindeanu nu a făcut nicio solicitare în acest sens, după cum a lăsat să se înțeleagă înaltul oficial de la Bruxelles.
„Creșterea prețurilor la materialele de construcții este o realitate în toată Europa. Primele chemate să vină cu soluții sunt autgoritățile naționale. Comisia este flexibilă la astfel de solicitări”, a declarat Adina Vălean într-o conferință de presă susținută la București, potrivit clubferoviar.ro.
Ministerul Transporturilor nu a trimis nicio solicitare la Comisia Europeană
Întrebată dacă prin ”autorități naționale” s-a referit la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, ea a răspuns afirmativ: „Ministerul Transporturilor sunt principalul interlocutor al nostru”. Ea a mai spus că nu știe care este acum stadiul lucrărilor de modernizare pe cele trei secțiuni din calea ferată Brașov-Sighișoara, și anume Brașov-Apața, Apața-Cața și Cața-Sighișoara. ”Atunci când ai întârzieri obiective ele nu trebuie ascunse, ci discutate cu Comisia Europeană. Nu știu ce se întâmplă acum pe Apața-Cața. Nu am însă nici informații de natură a se pierde banii europeni”, a mai spus Adina Vălean.
Comisarul european pentru Transport nu a spus că ar fi primit vreo cerere din partea ministerului condus de vicepremierul Sorin Grindeanu pentru a se face o actualizare a celo două contracte de modernizare de pe tronsonul Brașov-Sighișoara. Și asta pentru că Ministerul Transporturilor nu a făcut o astfel de solicitare în cazul tronsonului respectiv, cum a făcut atunci când a fost vorba de alți constructori, cum ar fi austriecii de la Porr pe linia București-Giurgiu.
În loc să ceară actualizarea prețurilor pe Brașov-Sighișoara, Grindeanu amenință cu rezilierea contractului
În loc să actualizeze prețurile, ministrul Grindeanu a amenințat la finele lunii trecute asocierea RailWorks cu rezilierea contractului. Tronsoanele Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, respectiv Apața-Cața sunt modernizate de Asocierea RailWorks, formată din Alstom, Arcada Company, Aktor, Euroconstruct Trading 98.
CNCF CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat pe 5 martie 2020 contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov – Sighișoara, respectiv Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Semnarea contractului a avut loc după soluționarea în justiție a contestațiilor, care a durat aproape patru ani (timp în care lucrarea ar fi putut fi deja finalizată). Valoarea lucrărilor este de 2,9 miliarde de lei. Conform celor mai recente date oficiale, stadiul fizic al lucrărilor era pe undeva pe la 20%.
Pe lotul 2, Apața-Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor.
Problema este că valoarea contractului a rămas aceeași cu cea din 2017, când prețurile materialelor de construcții erau mult mai mici decât cele din prezent – nu avusese loc nici criza Covid, iar în Ucraina era liniște și pace.