Autoritățile brașovene au așteptări de la transportul feroviar, pe care l-ar vrea mai ancorat în secolul 21. Operatorii de transport pe calea ferată și gestionarul infrastructurii ar trebui să-și schimbe abordarea, în sensul introducerii de vagoane restaurant și al transformării gărilor în adevărate hub-uri de mobilitate. Aceste observații au fost făcute la Conferințele Club Feroviar 2023, eveniment de top care s-a încheiat marți la Poiana Brașov.
Marian Geman, directorul general al RATBV SA, operatorul de transport public din Brașov, a spus că și-ar dori o integrare tarifară între transportul feroviar (Trenurile Zăpezii) și cel urban pentru a plăti un singur bilet pentru a ajunge în Poiana Brașov. El s-a declarat în favoarea dezvoltării unor sisteme integrate de informare a pasagerilor, prin care aceștia să cunoască rutele și orarul de transport.
Nod de transport intermodal la gara Brașov
În ceea ce privește gara Brașov, autoritățile locale construiesc un nod de transport intermodal cu elemente de informare care integrează transportul public urban cu cel regional și feroviar. Nodurile intermodale de transport trebuie să includă transport feroviar, transport public urban și regional, park&ride, facilități pentru biciclete, ridesharing, legătură directă cu aeroportul, infrastructură de alimentare cu energie electrică.
”Sistemele informatice utilizate de operatorii de mobilitate (ticketing, informare pasageri etc.) trebuie să fie de tip deschis și să permită integrarea cu alți operatori de mobilitate. Dezvoltăm viitoarele sisteme ITS astfel încât să putem implementa platforme MaaS. MaaS este un tip de serviciu de mobilitate furnizat de regulă sub forma unui canal digital unic care le permite utilizatorilor: planificarea călătoriei cu diferitele moduri de transport integrate, rezervarea și plata serviciilor de transport. Implementarea sistemelor IT poate fi realizată și prin achiziție de servicii, astfel încât operatorii să evite investițiile inițiale mari și să-și mențină sistemele în pas cu tehnologia și cu dezvoltările din acest domeniu”, a arătat Geman în prezentarea sa.
Nu mai sunt în circulație vagoane restaurant
Pe ideea facilităților oferite către pasageri a marșat și președintele Smart City Brașov, Christian Macedonschi. El a arătat că în zona feroviară oamenii așteaptă servicii de ospitalitate și a dat exemplul unor operatori din țările vecine care introduc în componența trenurilor vagoane restaurant. Numai că, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a scos din circulație vagoanele restaurant. Ele au fost înlocuite cu vagoane de tip ”BR”, mai exact vagoane clasă care într-un capăt au amenajat un bar și câteva scaune. Inclusiv la trenul Dacia, București-Viena, este un vagon ”BR” în locul celui restaurant, iar pe durata călătoriei (care nu este deloc scurtă) poți mânca doar sandvișuri, pufuleți sau chipsuri.
”Călătorii sunt captivi în trenuri de la două ore în sus. Există firme specializate care s-ar bucura să-și depună oferte pentru organizarea de servicii de alimentație publică la bordul trenurilor. De exemplu, când vine la Brașov, ambasadorul Elveției vine de fiecare dată cu trenul și s-ar bucura să aibă astfel de servicii la bord. Și eu merg cu trenul la București în fiecare săptămână. Din păcate, o cafea bună trebuie s-o iau din gară, nu pot s-o cumpăr din tren”, a spus Christian Macedonschi.
Cătălin Frangulea: ”Gările trebuie să devină hub-uri de mobilitate”
Și Cătălin Frangulea, directorul general al Asociației Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov, a insistat pe necesitatea schimbării modului de abordare în transportul feroviar.
”Gările trebuie să devină hub-uri de mobilitate. O gară trebuie să aducă mai degrabă cu un aeroport decât cu o autogară”, a spus el.