După patru tentative eșuate de a selecta un proiectant care să realizeze studiul de fezabilitate pentru cele 9 linii de tren metropolitan ale Brașovului, Asociația pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov a schimbat strategia.
Astfel, după cum ne-au declarat reprezentanții asociației, pentru a nu se pierde finanțarea, în urma discuțiilor cu JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions), un organism care oferă suport la proiectele mari finanțate din fonduri europene, ținând cont că timpul nu mai permitea realizarea unui astfel de studiu, s-a decis realizarea unui plan investițional. Acesta este practic conceptul pentru proiectul trenului metropolitan, respectiv un studiu de oportunitate care va analiza cum va putea funcționa trenul metropolitan ținând cont de infrastructura exitentă, proiectele propuse la nivel național, nevoile locuitorilor din zona metropolitană, precum și o etapizare a pașilor următori.
Costul pentru această documentație tehnică este estimat la suma de 3.281.486,88 lei cu TVA, respectiv 2.757.552 de lei fără TVA, și ar urma să fie definitivată în cel mult 5 luni. „Având în vedere rolul de tren transurban și transmetropolitan, vor fi luate în calcul pe cât posibile rute diametrale, care traversează întreaga arie urbană. În prezentul contract nu sunt incluse: Investigații de teren (de tip studii geo sau topo), însă vor fi necesare vizite în teren pentru de exemplu analizarea posibilității poziționării unor puncte de oprire sau a altor componente. Proiectare de detaliu, fiind așteptată doar prezentarea conceptuală în piese desenate a dispunerii (sau opțiunilor de dispunere pentru) componentele proiectului. cAnaliza în detaliu de sisteme specifice feroviare (de exemplu ERTMS, management de trafic etc, Obținerea de avize și acorduri, în mod aparte privind mediul înconjurător”, se precizează în anunțul de licitație.
Traseele propuse:
T1. Brașov – Dârste – Timișu de Jos – Timișu de Sus – Predeal (Magistrala CF 300; aprox. 26 km);
T2. Brașov – Bartolomeu – Cristian – Râșnov – Zărnești (Linia CF 203; aprox. 27 km);
T3. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Codlea (Magistrala CF 200; aprox. 14 km);
T4. Brașov – Bartolomeu – Stupini – Bod – Feldioara – Rotbav (Magistrala CF 300; aprox. 24 km);
T5. Brașov – Hărman – Prejmer – Chichiș – Ozun – Sfântu Gheorghe (Magistrala CF 400; aprox. 32 km);
T6. Brașov – Hărman – Budila – Teliu – Întorsura Buzăului (Linia CF 403; aprox. 43 km);
T7. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Aeroport Internațional Brașov (Ghimbav) – Bod (aprox. 12 km);
T8. (Brașov -) Râșnov – Tohanu Nou – Bran (11 km.)
T9. (Brașov -) Bod – Hărman / Prejmer – Dârste (22 km.)