În România comunistă, pasionații de motociclete aveau de ales între „brandurile” Mobra și Carpați. Mobra a fost construită în cinci versiuni – Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra Turist, Mobra Hoinar și Mini-Mobra, în timp ce a doua a avut doar două versiuni – Carpați și Carpați Super.
Motoreta Carpați a fost fabricată între 1959 și 1964. Modelul Carpați Super avea un motor M103 în doi timpi de 68 cmc ce dezvolta 3 CP la 5000 rpm. „Fugea” cu 55 km/h, iar consumul înregistrat era de 1,8 litri/100 km. Folosea o suspensie telescopică pe spate și cu arc pe față, iar frânele erau cu saboți. Cutia de viteze avea patru trepte.
Motoarele Mobra au fost fabricate la începutul anilor ’70 de către compania Metrom Brașov, iar asamblarea se făcea la fabrica Tohan din Zărnești, fondată în anul 1938 ca parte a grupului industrial Malaxa. Numele venea, desigur, de la Motociclete Brașov.
Mobra 50 avea un monocilindru în doi timpi, cu răcire forțată cu aer, ce dezvolta 4 CP. Despre consum, se spune că era pe la 2.5 litri/100 km. Suspensia avea amortizoare hidraulice, iar cutia de viteze era în patru trepte. Motoreta avea o șa pentru două persoane și încuietoare la ghidon. Prețul de achiziție la lansarea pe piață în 1971 a fost de aproximativ 6.000 de lei. Mobra 50 Super s-a dorit a fi varianta îmbunătățită a modelului Carpați, eliminându-se o serie de elemente similare primului model. A fost proiectată cu un design mult mai simplu, deoarece dispar semnalizatoarele de pe furcă față și stopul cu semnalizatoare, însă cu același motor.
Cea de-a treia varianta, Mobra Hoinar, produsă între 1986 și 1994, este considerată un model 100% autohton. A fost lansată pe piață în 1986, la prețul de 11.000 de lei și era destinată atât transportului în oraș cât și pentru drumurile lungi. La Hoinar a fost eliminat sistemul de răcire forțată cu aer a motorului, specific modelului 50 Super. Motorul era un monocilindru în doi timpi cu o capacitate cilindrică de 49,6 cmc, o putere mai mare, 5 CP, și 8200 rot/min. Cu o autonomie de 450 km și o cutie de viteze în 5 trepte comandate (o treaptă în plus față de Mobra 50), Hoinarul atingea peste 70 km/oră.
”Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra”
Mini-Mobra a fost produsă începând cu 1976 și până la sfârșitul anilor `80. Mini-Mobra era un model sport, mai simplu decât cel inițial, iar în 1981 se vindea cu 4.900 de lei.
Lăsând la o parte o serie de inconveniente (număr limitat de motorete – motiv pentru care se întocmeau liste de așteptare, motor zgomotos sau paleta cromatică redusă: portocaliu, roșu aprins sau muștar), comentariile ironice sau glumele intrate deja în folclor (”Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra”), începuturile ”carierei” fiecarui motociclist român erau marcate de Mobra.