
Asociația Fly Again a prezentat la Paris un proiect ambițios născut din pasiune: Visul de a realiza un IAR-80 FA (Fly Again) la scară 1:1 în condiții de zbor.
„Asociația Fly Again are ca obiectiv realizarea unei replici a avionului IAR 80, scara 1:1, în condiții de zbor. Se va numi IAR 80 FA și va avea numărul 451. IAR Brașov a produs avioane IAR-80.81 cu numere de la 0 la 450”, se arată pe site-ul oficial al asociației.
Legendarul avion IAR-80 a fost proiectat de Industria Aeronautică Română. Avionul românesc avea o rază de acțiune de 940 km și o viteză de 550 km/h. Plafonul de zbor era de 10.500 metri.
Recent, cei de la Fly Again și-au prezentat proiectul în cadrul reputatei conferințe de la Paris, ”2023 3DEXPERIENCE Collaborative Innovation User Conference”. Inginerii români au prezentat și o istorie a avionului românesc IAR-80.
„Față de Messerschmitt, (n.r. – IAR-80) avea o diferență: Pilotul nu ședea în centru de greutate și stătea puțin mai în spate. La viraje parcă vira întâi botul avionului, apoi veneai și tu. În schimb avea carburator pentru combustibil iar la virajele bruște, în sus, jos, dreapta, stânga, dădea oarecare rateuri pentru că din cauza efortulu nu mai alimenta cu benzină. Messerschmitt-ul în schimb era pe injecție nu pe carburator”, povestea regretatul general Ion Dobran, erou și as al aviației militare române.
Avioane distruse de către sovietici
Marele pilot român și-a exprimat regretul că aceste avioane au fost distruse imediat în anii 1950 de către sovietici, respectiv după ce comuniștii români au preluat puterea.
„Păcat că s-au distrus toate avioanele și că nu mai avem unul, să arătăm un IAR măcar (n.r. – IAR-80). E doar o copie la Muzeul de Aviație, care nu e originală. Le-au distrus rușii repede, imediat după 1950 atunci”, a conchis generalul Dobran, în episodul 2 al seriei documentare Ora Regelui. Ultimii romantici, piloții Majestății Sale, serie difuzată de Televiziunea Română.