În lipsa autostrăzilor, România se gândește să folosească o metodă de călătorie utilizată de ani buni în Occident. Pentru a-i ajuta pe șoferii exasperați de condițiile din trafic, CFR vrea să le ofere varianta comodă de a călători cu tot cu mașină în tren.
Se anunță o cursă estivală pe traseul Arad – Constanța
Numai că, există mai multe probleme ce trebuie depășite. Putem vorbi pentru început, despre o cursă estivală, pe traseul Arad – Constanța. Ideea nu este nouă, și se folosește în Europa. Numai că CFR deține doar două vagoane pentru transportul autoturismelor, și o singură gară cu rampă specială pentru a încărca vehicule, la București, scrie impact.ro.
O călătorie pe traseul Arad – Brașov – București – Constanța durează acum 13 ore și 11 minute, și costă 234 de lei. La această sumă s-ar adaugă și prețul pentru transportul mașinii, într-un vagon special, circa 200 de lei, spun cei de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
„O să analizăm în ce măsura pot fi introduse măcar pentru serviciile de vară, pentru că atunci sunt utile pentru a mai degreva aglomerația de pe autostrăzi. Un astfel de serviciu este util pe distanțe relativ lungi”, a declarat președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, potrivit stirileprotv.ro.
Avantajele și dezavantajele îmbarcării mașinii în tren
Pentru a-și putea îmbarca mașina în tren, șoferul va utiliza o rampă mobilă specială. Apoi va achita două bilete, unul pentru autoturism și unul pentru pasageri, și va primi un tichet. Mașina va rămâne pe platforma specială, iar călătorii vor folosi vagoane obișnuite până la destinația finală. Aici, mașina va fi descărcată tot cu ajutorul unei rampe mobile.
Luați în calcul că, față de cele 15 ore estimate pentru călătorie, veți mai adăuga cel puțin două pentru procedurile necesare de a urca autovehiculul în garnitura specială. Ce-i drept, în tren nu veți mai sta în trafic, iar riscurile unui accident sunt mai mici. Pe cale rutieră, aceeași distanță este estimată la puțin peste zece ore.
În Europa, asemenea curse există pe rutele internaționale Dusseldorf – Verona și Villach – Edirne. Pe distanțe scurte, pasagerii nu-și părăsesc mașina.
În România s-a mai încercat să introducerea acestui sistem în 2017 pe rutele Istanbul și Salonic. Acum, aceste variante nu se mai regăsesc în oferta CFR Călători.
Spre exemplu, Franța a renunțat, de trei ani, la trenurile care transportau pasageri și mașini, pentru că n-au avut succes la public și nu erau rentabile. Adică funcționau la două treimi din capacitate.