Milioane de şoferi sunt cu ochii pe deciziile din piaţa asigurărilor, după insolvenţa Euroins. Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) va prezenta Ministerului de Finanțe, săptămâna viitoare, un proiect prin care preţul RCA va fi plafonat la nivelul celui din martie anul trecut. Până atunci, trebuie precizat că din cele 7,5 milioane de poliţe RCA, aproape 3 milioane sunt încheiate cu Euroins. Iar în cazul unui accident, lucrurile se complică.
Dacă ești client sau păgubit Euroins, trebuie să știi că primul pas legal după anunțul făcut vineri de ASF este ca decizia autorității de supraveghere să se publice în Monitorul Oficial, scrie Hotnews.ro. Apoi, toți clienții și păgubiții Euroins vor avea la dispoziție un termen de 60 de zile în care Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) poate să facă plăți către clienții (care vor să li se restituie restul din prima RCA plătită deja) sau păgubiții RCA ai acestei companii, în limita a 500.000 de lei pentru fiecare contract de asigurare.
Toți românii care au polițe în vigoare la Euroins au două opțiuni
pot să-și păstreze asigurările până la data expirării
ori
pot să le denunțe și să încheie contracte la un asigurător fără probleme.
Cei mai afectați vor fi însă păgubiții, cei loviți în trafic de o mașină asigurată la Euroins, deoarece multe service-uri nu vor mai face reparații pe aceste polițe și toate despăgubirile de la acest asigurător vor fi plătite abia după ce instanța îi declară definitiv falimentul.
Polițele RCA ale Euroins vor rămâne în vigoare până când instanța decide deschiderea procedurii falimentului Euroins. După ce va fi dată această decizie în instanță, efectul imediat este că în termen de 90 de zile toate polițele Euroins vor înceta de drept.
Ghid pentru asigurații și păgubiții Euroins:
La falimentul City Insurance, FGA și organizațiile de profil (UNSAR și BAAR) au făcut un ghid cu tot ceea ce trebuie să știii dacă ești client sau păgubit, care este valabil și în situația Euroins. Astfel:
a) În cazul în care detineți o poliță de asigurare emisă de Euroins. Polița dumneavoastră de asigurare rămâne în continuare valabilă, producându-și efectele. Puteți însă denunța în orice moment polița și să încheiați una nouă la un alt asigurător autorizat. Dacă denunțați polița și nu ați avut daune în perioada de valabilitate de până la denunțare, pentru perioada neexpirată aveți dreptul să va recuperați diferența de primă de la FGA.
ATENȚIE! Polița dumneavoastră de asigurare rămâne valabilă, conform prevederilor legale, până cel târziu la 90 de zile după rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului. Asta înseamnă că, în cazul în care valabilitatea poliței înscrisă în documentul de asigurare depășește termenul menționat anterior, nu veți mai fi asigurat.
Precizările de mai sus sunt valabile și pentru situația în care dețineți o poliță de asigurare RCA emisă de Euroins. Prin urmare, puteți circula pe drumurile publice, iar în cazul unor controale în trafic din partea organelor abilitate nu veți fi sancționați, polița dumneavoastră RCA fiind valabilă. Pe scurt, sunteți în continuare asigurați. Desigur, cu luarea în considerare a atenționării de mai sus.
De asemenea, în cazul în care sunteți vinovat de producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale și/sau vătămări corporale, terțul păgubit va fi despăgubit în baza acestei polițe în limitele stabilite de Legea 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraților, respectiv 500.000 lei și prin înscriere la masa credală în cadrul procedurii de faliment care se va soluționa în prima instanță de Tribunalul București, iar în faza apelului de Curtea de Apel București.
b) În cazul în care sunteți victima unui accident rutier produs de un șofer cu o mașină asigurată printr-o poliță RCA emisă de Euroins:
(I) Dacă nu ați avizat încă dauna la Euroins, aveți dreptul să o faceți adresându-va Fondului de Garantare a Asiguraților cel târziu până la dată denunțării poliței RCA de către asigurat, dar nu mai mult de 90 de zile de la dată pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului;
(II) Pentru încasarea indemnizațiilor/despăgubirilor veți putea depune o cerere de plată motivată și însoțită de documente justificative, începând cu dată publicării deciziei ASF de retragere a autorizației pentru Euroins în Monitorul Oficial și până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment sau de la dată nașterii dreptului de creanță, atunci când acesta s-a născut ulterior.
FGA are dreptul de a începe plata sumelor cuvenite creditorilor de asigurări (asigurați, beneficiari, terțe persoane păgubite) de la dată rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului împotriva Euroins.
Aceste prevederi propuse vizează protejarea suplimentară a păgubiților în cazul insolvenței unui asigurător.
(III) Indiferent dacă v-ați adresat sau nu FGA în vederea încasării despăgubirii, aveți dreptul să formulati și o cerere de admitere a creanței (despăgubirii pretinse) în cadrul procedurii de faliment în termenele și urmând instrucțiunile lichidatorului judiciar care va fi desemnat de Tribunalul București. Trebuie să știți că, în măsură în care ați încasat sume de la FGA, acestea vor fi deduse în cadrul procedurii de faliment din sumele pe care ați mai fi eventual îndreptățit să le primiți.