
Peste 20 de instituții, comisii, consilii, direcții, centre naționale, corpuri pentru profesori, birouri teritoriale vor fi înființate și reorganizate prin proiectul Legii învățământului preuniversitar publicat de ministrul Ligia Deca. Modul de organizare și funcționare al acestora va fi stabilit prin ordine de ministru și hotărâri de Guvern, emise după intrarea în vigoare a legii. De remarcat că ministrul Deca a eliminat prevederea privind numărul maxim de posturi la nivelul ARACIIP în proiectul legii asumat public, față de draftul acestuia: „300 de posturi distribuite inclusiv la nivel teritorial” ar fi urmat să existe în ARACIIP, după cum prevedea proiectul de lege inițial, obținut pe surse de Edupedu.ro.
Profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a atras atenția că „banii puțini ai educației se vor duce, în mare măsură, nu către elev și profesor, ci către un aparat birocratic hipertrofiat. Vom avea tot mai puțini elevi și tot mai mulți birocrați care își vor lua lefurile pe spinarea lor”, într-o analiză publicată pe Edupedu.ro. „Propunerea legislativă creează un păienjeniș instituțional, mai mult decât baroc, gongoric”, a scris Mircea Miclea.
Unele instituții existente sunt redenumite. De exemplu, Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar (ARACIIP) apare prin reorganizarea și desfiinţarea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) și va avea atribuții sporite, inclusiv de inspecţie şcolară generală și inspecţie tematică.
Activitățile de inspecție vor fi preluate de la inspectoratele şcolare, care se desființează. În locul lor apar direcţiile Judeţene de Învăţământ Preuniversitar/ Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar, înființate prin reorganizarea inspectoratelor școlare.
Potrivit proiectului de Lege pentru învățământul preuniversitar publicat de Ligia Deca, Ministerul Educaţiei va înfiinţa:
1.Direcţiile Judeţene de Învăţământ Preuniversitar/ Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar
2.Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar, ARACIIP
3.Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanţă şi Asistenţă Tehnică pentru Digitalizare, denumită în continuare UESMATD
4.Sistemul Integrat de Management al Școlarității
5.Corpul Naţional al Profesorilor pentru „Şcoala din spital”
6.Corpul de mentorat şi licenţiere în cariera didactică
7.Corpul de experți externi pentru monitorizare și control
8.Corpul Managerilor Educaționali
9.Consilii de coordonare a zonelor prioritare de educaţie
10.Consiliul consultativ pentru învăţământ preuniversitar
Centre Naționale
1.Centrul Naţional Românesc pentru Învăţământ la Distanţă
2.Centrul Național pentru excelență
3.Centrul Naţional pentru Formare şi Dezvoltare în Cariera Didactică
4.Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare (CNCE), cu sediul principal în municipiul Bucureşti, str. General Berthelot nr. 26, sectorul 1 şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE)
5.Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual
6.Centrul Național pentru Educație Incluzivă
Comisii
1.Comisia Națională pentru Inspecție Școlară
2.Comisia Națională pentru Desegregare Școlară
Mai multe detalii despre cât de „stufoasă” tinde să devină „România educată”, în analiza publicată de edupedu.ro
Un comentariu
De ce nu dați comentariile?