CFR a semnat încă din septembrie 2020 cu proiectanții bucureșteni de la Baicons Impex contractul pentru realizarea studiul de fezabilitate în vederea amenajării unei legături feroviare între Gara Brașov și Aeroportul de la Ghimbav.
Pentru realizarea documentațiilor, CFR Infrastructură a plătit 1.424.000 lei, cu tot cu TVA (1.200.000 lei, fără TVA) și pe lângă studiul de Fezabilitate contractul include și studiul de traseu pentru legătura la magistrala 300 în zona Bod-Feldioara pentru sporirea accesibilității și pentru realizarea unei legături directe cu Terminalul intermodal Feldioara, precum și un studiu privind electrificarea traseului Brașov – Bartolomeu (– Ghimbav) – stație Terminal AIBG – legătura cu magistrala 300, întocmit similar unui studiu de prefezabilitate.
Deși proiectul preliminar propriu-zis este realizat, acum, contractul a intrat în prelungiri, întrucât ministerul Transporturilor nu a stabilit și sursa de finanțare și motivul oficial de întârziere ar fi exproprierile. Astfel, în conformitate cu un anunț postat pe platforma de licitații publice, contractul a fost prelungit până la finalul acestui an, ținând cont că urma să se încheie la finele lui 2022. „S-au aprobat Indicatorii Tehnico-Economici ai Investiţiei şi sursele de finanţare necesare pentru implementarea investiţiei prin Hotărâre de Guvern nr. 1010/2022, în continuare facându-se demersuri pentru obţinerea Hotărârii de Guvern privind declanşarea procedurii de expropriere a imobilelor care constituie coridorul de expropriere, activitate care este de durată”, se precizează în anunț.
La cererea CFR, fără costuri suplimentare, în termen de 2 ani de la finalizarea contractului (aprobarea Raportului Final de progres şi de verificare a cheltuielilor) proiectantul va trebui să reactualizeze documentaţiile care sunt necesare pentru finalizarea formalităţilor aferente procedurii de expropriere.
Planuri pentru această linie încă din 2018
Planuri pentru conectarea Aeroportului de la Ghimbav la reţeaua de căi ferate au existat încă din anul 2018, când au fost iniţiate discuţii concrete între conducerea administraţiei judeţene şi cea a Regionalei braşovene de Căi Ferate. Încă de atunci, Regionala CFR Braşov a realizat un studiu de traseu preliminar care a scos în evidență mai multe soluţii de realizare a racordului feroviar pentru Aeroport.
Spre deosebire de aeroportul Brașov, cel similar de la Timișoara, orașul de baștină a ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu se mișcă mult mai bine. Se pare că guvernanții vor să direcționeze fondurile pentru amenajarea liniei spre aeroportul din Timișoara, iar cea de la Brașov să rămână un „proiect de viitor”.