Pe 27 decembrie 2022 s-au împlinit 62 de ani de la montarea primului stâlp de electrificare la Căile Ferate Române, în stația Predeal. Linia București-Predeal a fost prima electrificată din România.
În anul 1967 prima locomotivă electrică 060-EA, fabricată sub licență ASEA, ieșea de pe porțile uzinei „Electroputere” din Craiova (care realiza cutia, echipamentul electric și montajul general). Construcția metalică a boghiurilor era realizată la ICM Reșița. Locomotiva electrică 060-EA era la acea vreme printre cele mai moderne locomotive europene.
CFR Old Times a găsit însă câteva imagini document cu un astfel de tip de locomotivă, care a efectuat primul test în România pe linia dintre Predeal și Brașov în 1965. Locomotiva fusese produsă în Suedia pentru România și în prima sa călătorie a tractat atât vagoane de marfă, încărcate și cu tractoare, precum și vagoane de călători.
„Pe 9 decembrie 1965 au fost introduse în România primele locomotive electrice. S-a ales dificila secțiune Predeal – Brașov, adaptându-se sistemul monofazat de 25kV și 50 Hz. Licența a fost furnizată de Allmänna Svenska Electriska AB, Västerås (ASEA) din Suedia. Locomotivele aveau o putere de 5.100 kW și o viteză maximă de 120 km/h.
În 1966 începe și în România construcția locomotivelor electrice 060-EA pe baza acestei licențe suedeze, urmată și de realizarea variantei 060-EA1. Partea electrică și montajul general erau realizate de Electroputere Craiova, iar partea mecanică era asigurată de ICM Reșița”, se precizează pe Wikipedia.
Un comentariu
Acum nu mai producem nici bolduri. Dar avem „democrație”, avem „capitaliști” ca Țiriac, avem investitori ca Holzindustrie.