
Potrivit unei propuneri de reglementare adoptată de Parlament, una dintre marile probleme ale celor care vor să-și reconstituie vechimea la pensionare ar putea fi soluționată în viitorul apropiat: în locul tarifelor aleatorii, uneori excesiv de mari, percepute de firmele de arhivare ar urma să existe limite tarifare stabilite legal.
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996 și a legii nr. 53/2003 – Codul muncii, prezentată în august 2021 de Violeta Alexandru, fost ministru al muncii și actual deputat, a fost adoptată de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. La deputați, propunerea a primit însă modificări, unele dintre aspectele avansate de inițiatoarea sa inițial fiind eliminate.
Dacă președintele țării o aprobă în timp util, propunerea ar putea deveni lege.
Aceasta prevede, printre altele, o limitare a tarifelor percepute de firmele autorizate să presteze servicii de arhivare. Fără a indica propriu-zis niște limite, deputații stabilesc că aceste tarife maximale vor fi indicate, anual, de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Se propusese inițial ca tarifele să fie scutite de TVA, însă deputații nu au fost de acord cu asta.
Nu de multe ori, actualii și foștii salariați reclamă costurile uriașe ale serviciilor de arhivare private și faptul că, pentru a-și reconstitui vechimea pentru stabilirea cât mai corectă a pensiei, sunt nevoiți să scoată și mii de lei din buzunar.
Tocmai în acest sens, propunerea prevedea inițial că, o singură dată pe an, casele de pensii vor deconta cetățenilor cheltuielile făcute cu aceste servicii arhivistice. Nici cu această chestiune nu au fost de acord însă deputații, eliminând prevederile respective din text – pe scurt, motivul ar fi reprezentat de costurile ridicate și de lipsa de personal.
Deputații au eliminat și prevederea care ar fi pus în sarcina Arhivelor Naționale costurile implicate de predarea documentelor în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind stagiile de cotizare la pensiile publice.
Potrivit Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, în cazul falimentului unei societăți, „documentele cu valoare practică, în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurările sociale ale cetățenilor, se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice”. Aceeași lege prevede că documentele cu valoare practică, „în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile cetățenilor referitoare la stagiile de cotizare în sistemul unitar de pensii publice, aflate la casele teritoriale de pensii, se predau cu prioritate, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice, la cererea acestora”.
Prin propunerea legislativă despre care vorbim se dorește obligarea celor care predau aceste documente spre arhivare să menționeze toate denumirile pe care le-au avut în toată perioada de la înființare și până la desființare sau radierea din registrul comerțului, notează bugetul.ro.
De asemenea, mai prevede documentul, cei care dețin documentele (creatorii sau deținătorii lor, inclusiv succesorii în drepturi ai acestora) vor fi obligați să elibereze, la cererea celor interesați, certificate, adeverințe, copii ori extrase de pe acele documente, în cel mult 60 de zile calendaristice – acum, legea nu prevede un termen maxim.
Aceeași propunere legislativă mai prevede și modificarea în Codul muncii a unei prevederi care a fost introdusă chiar anul trecut, prin care firmele vor fi obligate, în cazul insolvenţei, falimentului sau lichidării să emită în cel mult 60 de zile calendaristice adeverințele de activitate salariaților și să facă închiderea carnetelor de muncă, riscând altfel o amendă între 300 și 1.000 de lei.