România ar putea pierde între 3,7 miliarde euro şi 7,7 miliarde euro anul viitor din fondurilor europene alocate ţării noastre pentru perioada 2014- 2020, a atras atenţia Marcel Boloş, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
„Până acum am absorbit 71% din suma alocată pentru exerciţiul financiar multianual 2014-2020(+3). În momentul în care am preluat mandatul, gradul de absorbţie se situa la 54%, iar riscul de decomitere, de pierdere a sumelor se ridica la 12,4 miliarde euro. Am reuşit să reducem acest risc, dar tot mai avem de absorbit 7,7 miliarde euro până la 31 decembrie 2023, în condiţiile în care noi am absorbit anual, în medie, cam 4 miliarde euro. Noi am luat o serie de măsuri în anul 2020 şi apoi când am revenit la conducerea ministerului, privind acordarea de microgranturi şi finanţări pentru capital de lucru în valoare totală de 1,5 miliarde euro, iar în 2022 am deschis apelurile de proiecte pe măsurile 4.1.1 – finanţarea IMM-urilor afectate de criza Covid 19 şi 4.1.1 bis – destinată sectorului construcţiilor şi industriei agro-alimentare, care împreună cu măsurile privind eficienţa energetică a companiilor se ridică la 1,5 miliarde euro, şi măsura cu ajutorul de încălzire pentru companiile industriale mari. Sperăm să recuperăm astfel ceva din potenţiala pierdere de 7,7 miliarde euro”, a afirmat ministrul Marcel Boloş.
Acesta a precizat că sunt domenii în care capacitatea administrativă de absorbţie lasă de dorit din cauza numărului foarte mare de proiecte pe sume mici, fiecare proiect având o documentaţie stufoasă ce trebuie verificată cu atenţie înainte de trimiterea cererilor de plată către Comisia Europeană.
Valoarea maximă pe care o putem pierde la 31 decembrie 2023 este apropiată de cele 8 miliarde euro – sumă necesară pentru construirea şi darea în folosinţă a Autostrăzii Comarnic-Braşov, conform datelor furnizate anul curent de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a respins proiectul respectiv, ce includea şi un tunel de 14 kilometri şi a solicitat o altă soluţie tehnică.
Referitor la autostrada spre Brașov, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a spus că, în opinia sa valoarea estimată, de 8 miliarde euro, este mult prea mare, deoarece în realitate un kilometru de autostradă între Comarnic şi Braşov nu ar trebui să coste mai mult de 40 milioane euro.
Costuri exagerate pentru autostradă
„În privinţa autostrăzii Braşov-Comarnic, pe care o tărăgănăm de foarte mult timp, din punctul meu de vedere nu cred că soluţia de parteneriat public privat este una sustenabilă. Eu am lucrat aproape 4 ani în Ministerul Transporturilor şi nu văd o variantă PPP pentru această autostradă, ci o văd realizată prin intermediul fondurilor europene. Într-adevăr la autostrada Braşov-Comarnic trebuie pusă problema alocărilor de fonduri, dar sumele vehiculate – de 8,5 miliarde euro sau 9,1 miliarde euro – sunt exagerate. Costul maxim la care ne putem gândi pentru traversarea munţilor este de 30 milioane euro pe kilometru. În 2016 am lucrat la elaborarea Masterplanului General de Transport şi am studiat atunci costurile pe kilometru, deoarece Comisia Europeană ne-a obligat să ne documentăm. Dacă adăugăm însă inflaţia şi creşterea de preţuri pentru a face o ajustare de costuri, ajustare care se ridica undeva la 30% în luna mai 2022, şi dacă mai punem 10% pentru dotările cu echipamentele privind siguranţa circulaţiei rutiere, mai mult de 40 milioane euro nu trebuie să coste un kilometru de autostradă pe tronsonul Braşov-Comarnic”, a arătat Marcel Boloş.