Salariul este unul dintre criteriile de bază la care se uită un candidat atunci când este în căutare de job, astfel că şansele de a atrage mai multe CV-uri le au acele companii care publică intervale salariale în anunţurile de angajare, afirmă Andrei Frunză, CEO al platformei de recrutare online BestJobs România, adăugând că aceste companii pot atrage cu 40% mai mulţi candidaţi.
„Publicarea salariilor în anunţurile de angajare este tema pe care ne-am asumat-o în ultima perioadă. Ne place să discutăm despre salarii, vedem nevoia de transparentizare în această zonă, iar piaţa cred că e într-un punct de fierbere din punctul de vedere al candidaţilor. Informaţia salarială se regăseşte printre primele criterii în momentul aplicării. Vedem o tendinţă de accelerare a ritmului în care companiile adoptă această strategie în recrutare. În momentul de faţă, aproximativ una din trei companii publică un interval salarial încă din momentul listării unui anunţ de recrutare. Asta generează beneficii palpabile în tot procesul. În medie, sunt atraşi de aceste anunţuri cu 40% mai mulţi aplicanţi. Este un volum masiv, în condiţiile în care piaţa de recrutare se află sub presiune”, a spus Andrei Frunză la emisiunea de business ZF Live.
Dată fiind această transparentizare a salariilor, adaugă CEO-ul BestJobs, dar şi numărul mai mare de aplicanţi, se observă o reducere a timpului de recrutare. Comisia Europeană îşi propune să transparentizeze salariile la nivelul statelor membre. În acest context, Andrei Frunză speră ca într-un an de zile toate poziţiile aflate pe platformă să aibă salariul afişat, dar şi ca în scurt timp această transparentizare să devină obligatorie.
„Misiunea noastră este să educăm piaţa şi să alimentăm discuţia despre beneficii pentru că sunt cu siguranţă şi elemente care trebuie ajustate. Credem că urmează o perioadă de maturizare a pieţei în direcţia transparentizării salariilor”, a subliniat el.
Salariul şi beneficiile reprezintă în continuare primul criteriu în decizia candidaţilor, însă foarte aproape se poziţionează şi cultura sau misiunea companiei. Piaţa este în continuare a candidaţilor, subliniază Frunză, iar specialiştii sunt într-o poziţie favorizată şi pot negocia mai uşor pachete salariale sau beneficii extrasalariale. Domeniile în care se caută cei mai mulţi angajaţi, mai adaugă el, sunt retailul şi domeniul IT.
În zona acestor companii se vede şi cea mai mare creştere a cererii, de circa 10-12% ca număr de anunţuri, precizează Andrei Frunză.
Salariile afişate pe platforma de recrutare continuă să crească pentru că nevoia de oameni este mare. O medie a creşterii salariale este în jurul valorii de 10-15%, conform valorilor declarate, spune el. Anul 2022 a fost un an record pentru piaţa de recrutare, iar pentru anul ce vine premisele sunt în continuare optimiste, însă se simte o prudenţă la nivelul companiilor.
„Se vor atinge maxime istorice anul acesta – 2019 a fost cel mai bun an, iar acum îl vom depăşi. Comparaţia dintre trimestrul patru din 2022 faţă de trimestrul patru din 2021 arată o reducere a creşterii, dar credem că suntem într-o perioadă definită de multe semne de întrebare şi de incertitudini macroeconomice. Vedem prudenţă din partea mediului de business”, a detaliat CEO-ul BestJobs.
Pentru 2023, el estimează o creştere a pieţei şi nu vede motive reale de îngrijorare pe termen mediu.
În medie, pe platforma BestJobs sunt în prezent 40.000 de poziţii pentru care se recrutează, iar numărul aplicanţilor ajunge la circa 250.000, cu 17% mai mult decât anul trecut.