Companiile care furnizează servicii de utilități, de exemplu, apă-canal, electricitate, salubritate și altele, dar și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi vor trebui să accepte, începând de miercuri, plăți cu cardul făcute atât la sediile acestora, cât și online, prin sisteme electronice de plată la distanță, potrivit unei legi ce se aplică din mai.
Legea 128/2022, apărută în primăvară, vizează, de fapt, modificarea și completarea OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, în sensul introducerii unei noi modalități de plată cu cardul în relația cu furnizorii de utilități și cu instituțiile statului.
Mai exact, pe lângă plata cu cardul, indiferent dacă acesta e de debit, de credit sau preplătit, direct la casierie, printr-un terminal POS, așa cum e posibil acum, de miercuri se vor putea plăti utilitățile, taxele sau impozitele și online, “prin aplicații care facilitează acceptarea plăților electronice”, așa cum apare în document. Pentru a implementa obligația de a permite plata online cu cardul, companiile de utilități și instituțiile statului au la dispoziție șase luni de la intrarea în vigoare a legii, adică până pe 9 noiembrie 2022.
Obligați să accepte plata cu cardul și online sunt, din această săptămână, potrivit noii legi, „operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și instituțiile și autoritățile publice (…), indiferent de modul de finanțare si subordonare, care încasează impozite, taxe, contribuții, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități, tarife, alte obligații de plată și sume pentru serviciile prestate sau intermediate”.
Astfel, dacă n-o fac deja, vor fi obligați să permită plata online cu cardul, printre alții, furnizorii de apă și canalizare, electricitate, gaze, salubritate, servicii telefonice și de internet, dar și primăriile, indiferent de dimensiunea localității, notează avocatnet.ro.
Sunt exceptate de la obligația menționată anterior, potrivit legii, „entitățile care au punctele de încasare amplasate în zone nedeservite de rețele de comunicații electronice”.
În plus, pe lângă cheltuielile legate de administrarea și operarea terminalelor de plată (POS-urile de la casierii), instituțiile publice trebuie să prindă în bugetele proprii și cheltuielile legate de administrarea și operarea programelor informatice și aplicațiilor de gestionare a sistemelor electronice moderne de plată la distanță.