Decizia de suspendare vine după ce CNSC a dat dreptate unei contestații depuse de Alstom Transport în care această firmă cerea pe lângă modificări aduse condițiilor puse de autoritate în licitație și suspendarea acestora pe durata judecății.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis suspendarea procedurii până la judecata pe fond, argumentând că dacă licitația merge înainte și Alstom Transport va avea câștig de cauză în final, procedura va fi anulată, iar interesul public va fi grav afectat.
Ce a cerut Alstom?
- suspendarea procedurii până la soluționare
- modificarea/completarea cerințelor privind limba în care pot fi depuse ofertele
- modificarea modului în care pot fi prezentate propunerile financiare
- modificarea monedei în care se transmite oferta financiară și modalitatea de plată
- recunoașterea valorii în euro pentru tratament egal între ofertanți.
Un contract ce poate depăși un miliard de lei
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat la începutul lunii octombrie în Sistemul Public de Achiziții anunțul de participare aferent proiectului de investiții “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să tracteze până la 16 vagoane de călători”, cu o valoare estimată de 400 de milioane de lei, fără TVA, notează clubferoviar.ro.
Potrivit anunțului, cele 16 locomotive electrice, care vor asigura legătura directă între marile orașe ale României, trebuie să asigure:
- viteze de circulație de până la 200 km/h;
- standarde tehnice europene de interoperabilitate;
- fiabilitate și costuri reduse de operare;
- diminuarea poluării;
- valorificarea investițiilor de modernizare derulate pe întreaga rețea feroviară TEN-T de pe teritoriul României;
- susținerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS/ ETCS.
Prin achiziția acestor locomotive, călătorii vor avea un nivel de siguranță și confort la standarde europene, afirmă ARF. Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Valoarea achiziției este cuprinsă între 702.453.762,18 lei și 1.036.568.887,80 lei, în funcție de durata mentenanței (între 20 și 40 de ani).