Consumatorii care vor să facă achiziții de Black Friday ar trebui să verifice prețurile prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice, spune directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, care trece în revistă o serie de recomandări în prag de explozie a “super ofertelor” de noiembrie.
Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificăți dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.
Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă:
• Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
• Verificați stocul existent;
• Verificați prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
• Verificați dacă prețul include și costul de livrare.
• În cazul în care comandăți online, verificăți, înainte de a trimite comandă, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
• Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informațîi suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări va poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.
• Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii,
ANPC le recomandă consumatorilor și să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului, notează economedia.ro.
Pentru siguranță contului dumneavoastră, când doriţi să achiziționaţi online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.
ANPC – Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor prin intermediul Centrul European al Consumatorilor România – ECC România a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday.
PREȚUL Cum trebuie afișat? Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul). Există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale și face că magazinele să evite, în general, afișarea unor reduceri nereale. Care sunt regulile privind reducerea de preț? Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior. Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus. În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preț. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioada înainte de dată aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice
CONTRACTUL Când se consideră contractul încheiat? Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătiți și primiți bunul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii dvs. Puteți renunta la achiziție după ce ați încheiat contractul? A. În cazul magazinelor clasice, legea NU va da dreptul de a renunta la contract. Odată achiziționat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să va fie rambursată decât dacă este defect, aplicandu-se aici regulile privind garanțiile. B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteți renunta la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Unele magazine online, că parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă trebuie să verificăți acest lucru cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat expres despre existența dreptului de returnare a produselor. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, va trebui să plătiți returul. Comerciantul este obligat să va ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plata că și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială (ex: banii achitați inițial de pe un card bancar vor fi returnați de vânzător pe același card), cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plata și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării. Există anumite cazuri în care nu va puteți retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate și pe care le desigilati. Comerciantul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de dvs. valoarea diminuată a bunurilor în cazul în care le-ați folosit mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea
În cât timp trebuie să primiți bunurile comandate online? Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la dată la care ați transmis comandă sau într-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat bunurile în termenul stabilit, trebuie să îi solicități să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, aveți dreptul să renunțați la contract, iar comerciantul trebuie să va dea banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întâmplă dacă bunul este deteriorat în timpul transportului? Dacă bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Puteți solicită în acest caz un nou bun sau puteți renunta la contract. Prin urmare, aveți dreptul de a verifică, la momentul primirii coletului, dacă bunul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
GARANȚII Se aplică regulile privind garanțiile și în privința bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri? Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg. Care sunt regulile privind garanția? OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexistă pentru un singur bun. Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun va este vândut, beneficiați de garanția legală, fără că garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii. În principiu, garanția legală este de doi ani, dar există și excepții: • în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice șal software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinic ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioada. • În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțîn un an. Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbracă orice formă: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală.
Ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificațiile? Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile. Că regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului. Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Cele mai frecvente reclamații
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, reclamațiile primite de la consumatori au vizat următoarele aspecte:
• Afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele , dar în realitate, această reducere nu se aplică tuturor produselor aflate la comercializare;
• În catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
• Perioada de valabilitate a reducerilor de preț și disponibilitatea produselor la oferta nu erau menționate;
• Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului; • Deși produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coș, acesta apărea că epuizat;
• Deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct că stoc terminat – reclamă mincinoasă;
• Produse la oferta care nu aveau precizat prețul vechi tăiat și prețul nou, ci doar un singur preț; • Consumatorul după o ora și jumătate de la precomandă pe site, a adăugat și alte produse în coș, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc;
• Afișarea incorectă a prețurilor: pe site se menționa ”oferta specială” dar prețul vechi nu apărea și nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;
• Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei – reclamă abuz de promovare;
• Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită banca, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibilă plasarea comenzii;
• La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea că având o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc – reclamă înșelătoare;
• Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.