Toate cele cinci variante de traseu propuse pentru Autostrada Ploiești – Brașov presupun costuri de construcție de la 8,5 miliarde de euro în sus, potrivit informațiilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Documentația cu cele cinci propuneri nu a fost avizată încă de Consiliul Tehnico – Economic al CNAIR.
„Prestatorul în cadrul documentației AMC 1 a propus 5 variante de traseu. În conformitate cu estimările transmise de către prestator, costurile pentru construirea acestui sector de autostradă variază în funcție de variante, respectiv între 8,5 și 9,2 miliarde euro fără TVA”, au răspuns reprezentanții CNAIR la solicitarea ECONOMICA.NET cu privire la stadiul celei mai așteptate autostrăzi din România.
Potrivit acestora, contractul de servicii semnat cu Consitrans se află la faza de Analiză Multicriterială de Traseu – Etapa 1, parte integrantă a Studiului de Fezabilitate. Amintim că proiectantul a anunțat predarea Analizei Multicriteriale etapa 1 (AMC 1) la CNAIR în decembrie anul trecut.
Documentația Analiză Multicriterială de Traseu – Etapa 1 nu a fost însă avizată în cadrul Consiliului Tehnico – Economic al CNAIR SA.
Întrebați ce obstacole mai există în prezent în derularea contractului, reprezentanții CNAIR au menționat „obiecții impuse de către autoritățile locale și condiționalități ale instituțiilor avizatoare”.
În aprilie 2022, era anunțată începerea forajelor pentru studiul geotehnic. „Până în prezent, au fost finalizate investigațiile de teren pe sectorul Cristian – Codlea”, au mai spus reprezentanții CNAIR.
Pentru etapa de proiectare finanțarea este asigurată prin POIM, iar pentru etapa de implementare (execuție lucrări) se are în vedere obținerea finanțării prin POT.
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și-a exprimat nemulțumirea cu privire la variantele de traseu scumpe, de peste 8 miliarde de euro, pentru o sută și ceva de kilometri de autostradă și a sugerat reducerea costurilor prin construirea unor porțiuni la profil de drum expres, potrivit Europa Liberă. Pe de altă parte, edilii orașelor de pe traseul autostrăzii nu ar fi de acord cu secțiuni de drum expres, potrivit sursei citate.
Rămâne de văzut dacă proiectantul Consitrans va veni cu noi propuneri de construire a autostrăzii prin Valea Prahovei, altele decât cele incluse inițial în documentația AMC 1.
FOTO: Posibil traseu Autostrada Ploiești – Brașov
Termenul contractual pentru finalizarea proiectării Autostrăzii Ploiești – Brașov este ianuarie 2025. Abia după parcurgerea acestei etape va putea fi lansată licitația pentru construcție.
Pe 11 martie 2021, CNAIR a dat ordinul de începere pentru serviciile necesare completării/revizuirii Studiului de Fezabilitate, elaborarării Proiectului Tehnic, pentru Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov.
Pe 12 februarie 2021, CNAIR a semnat cu CONSITRANS S.R.L. contractul pentru „Completare/Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov”. Valoarea contractului este de 46,55 milioane de lei fără TVA, obiectivul fiind finanțat din Fonduri Europene Nerambursabile.