Funcționarii publici care vor fi numiți în funcție începând cu cea de-a doua parte a lunii viitoare vor trebui să primească, în termen de cinci zile, de la data începerii executării funcției sau de la data modificării raportului de serviciu, o informare nouă, ale cărei elemente sunt similare cu cele care se regăsesc și în contractele de muncă ale salariaților. Schimbarea este prevăzută de Legea 283/2022 care va modifica din 11 noiembrie Codul administrativ, însă informațiile vor fi acordate abia spre finalul lui noiembrie, fiind necesară și stabilirea unui format în care să fie prezentate.
Informațiile referitoare la raportul de serviciu pe care vor trebui să le primească funcționarii publici nou-numiți fac referire la:
- dreptul la formare și perfecționare profesională, asigurată de autoritatea sau instituția publică;
- durata concediului de odihnă;
- condițiile de acordare a preavizului și durata acestuia;
- data plății salariului și metoda de plată a salariului;
- modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, plata lor sau compensarea prin orele libere plătite;
- acordurile colective încheiate de instituție și sindicatul reprezentativ sau reprezentanții funcționarilor publici;
- contribuțiile suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a funcționarului public suportate de autoritate, în condițiile legii;
- Regulamentul de organizare și funcționare și regulamentul intern al autorității sau instituției publice.
Informațiile de mai sus vor trebui comunicate funcționarilor publici în maximum cinci zile lucrătoare de la data la care aceștia încep să își exercite funcția publică sau, după caz, de la data modificării raportului de serviciu.
Documentul va putea fi înmânat direct funcționarului, care va trebui să semneze luarea la cunoștință, trimis prin poștă (confirmarea de primire fiind dovada comunicării către el) sau oferit în format electronic, cu condiția ca actul să fie accesibil și stocat. Luarea la cunoștință a informațiilor privind raportul de serviciu este importantă deoarece din acel moment începe să producă efecte juridice.
În situația în care niciuna dintre modalitățile deja prezentate nu sunt acceptate de funcționar, Codul administrativ oferă persoanei cu competență legală de numire sau conducătorul instituției dreptul de a afișa actul la locul de desfășurare a activității funcționaruluiâ, notează avocatnet.ro.
De asemenea, dacă apar orice modificări în informațiile din lista de mai sus, funcționarul trebuie informat, prin grija compartimentului de resurse umane, în termen de trei zile lucrătoare.
Lipsa acestei informări va da posibilitatea funcționarului de a solicita în scris transmiterea ei, după expirarea termenelor de trei, respectiv cinci zile lucrătoare. Dacă, și după ce solicită transmiterea acestor informații, funcționarul nu le primește, Legea 283 îi dă posibilitatea să sesizeze instanța de contencios administrativ competentă.
Mai mult, funcționarii publici care solicită să primească informațiile despre raportul de serviciu nu vor putea fi sancționați sau prejudiciați în niciun fel pentru că și-au exercitat acest drept.
Deși modificările aduse Codului de Legea 283 sunt oficiale din 11 noiembrie, până în data de 21 noiembrie Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) trebuie să emită un format-standard aplicabil tuturor raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici. Astfel, dacă ordinul ANFP se emite în timp util, abia spre finalul lui noiembrie vor fi emise și aceste informări.
Și cei care au un raport de serviciu în derulare, înainte de data de 11 noiembrie, au dreptul să primească informațiile nou-introduse. Pentru asta vor trebui să transmită o cerere conducătorului autorității/instituției publice sau persoanei care are competență legală de numire.