Compensația pentru CFR Călători și pentru operatorii privați de transport feroviar aferentă acestui an crește, ca urmare a rectificării bugetului de stat pe acest an. În cifre absolute, cea mai mare sumă se duce către operatorul feroviar de stat, însă în procente nu CFR Călători este marele câștigător, notează ClubFeroviar.ro.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat miercuri, pe pagina sa oficială de Facebook, actualizarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 în transportul feroviar public de călători, aprobate inițial prin Hotărârea Guvernului nr. 1311/2021
În Monitorul Oficial al României nr. 987, din data de 11 octombrie 2022 (marți), a fost publicată Decizia președintelui Autorității pentru Reformă Feroviară nr. 156/2022 privind actualizarea contractelor de servicii publice pentru perioada perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022. ”Prin acest act normativ se actualizează contractele de servicii publice în transportul feroviar public de călători, prin încheierea actelor adiționale nr. 1 pentru anul 2022, ca urmare a rectificării bugetului de stat pentru anul 2022. În concret, părțile convin să modifice și să actualizeze unele elemente prevăzute în contractele de servicii publice, aprobate prin H.G. nr.1311/2021, care se referă la valoarea unitară a compensației asigurată de la bugetul de stat ca plată a serviciilor publice pentru anul 2022, respectiv la valorile privind compensațiile aferente indicatorului tren-km pentru trenurile InterRegio și Regio. Detalii privind actele adiționale la contractele de servicii publice sunt disponibile pe pagina web a Autorității pentru Reformă Feroviară: www.arf.gov.ro, secțiunea Contracte de servicii publice”, se arată în postarea ARF.
Compensația pentru CFR Călători, cea mai mare creștere în cifre absolute, nu și procentual
Club Feroviar a comparat cifrele privind compensația pentru CFR Călători și operatorii privați din contractele semnate la finele anului trecut cu cele noi, aprobate acum prin Decizia președintelui ARF.
Nr.crt. | OTF | Compensație inițială | Compensație nouă | Diferența | Creștere (%) |
1 | CFR Călători | 1.152.119.184,67 | 1.322.119.520 | 170.000.335,33 | 14 |
2 | Regio Călători | 147.008.468,24 | 170.643.855,24 | 23.635.387 | 16 |
3 | TFC | 114.970.010,45 | 132.948.924,87 | 17.978.914,42 | 15 |
4 | ATC | 24.744.932,28 | 28.285.533,58 | 3.540.601,30 | 15 |
5 | Softrans | 20.415.985,48 | 22.231.629,08 | 1.815.643,60 | 0,88 |
6 | IRC | 78.554.113,20 | 89.574.812,27 | 11.620.699,07 | 14 |
După cum se poate observa lesne din tabel, cea mai mare sumă suplimentară a primit-o Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, urmată de Regio Călători Brașov și de Transferoviar Călători Cluj-Napoca.
Dacă însă luăm în calcul creșterile procentuale, cel mai mare avans, de 16%, se consemnează în cazul Regio Călători, pe următoarele locuri fiind Transferoviar Călători și Astra Trans Carpatic Arad. CFR Călători e abia pe poziția a patra din acest punct de vedere.
Se majorează și sumele acordate pentru facilitățile de călătorie
În ceea ce privește facilitățile de călătorie, sumele alocate au crescut după cum urmează: de la 262.110.855 lei la 351.568.390 lei la CFR Călători, de la 12.634.700 lei la 16.946.923 lei la Regio Călători, de la 8.075.000 lei la 10.830.998 lei la Transferoviar Călători, de la 3.398.500 lei la 4.558.408 lei la Astra Trans Carpatic, de la 2.368.600 lei la 3.177.003 lei la Softrans și de la 4.412.345 lei la 5.918.278 lei la Interregional Călători Cluj-Napoca.