Brașov – Predeal este unul dintre cele mai aglomerate tronsoane feroviare, cu un trafic care înseamnă circa 70 de trenuri pe zi, dar în ultimii ani au fost introduce 12 restricții de viteză.
Statistica feroviară ne arată că în 1939 trenurile rapide parcurgeau această rută, care măsoară 27 de kilometri, în 35 de minute, iar cele personale – în 46 de minute. Investițiile făcute după 1960 au permis ca între anii 1970 și 1989 cele mai rapide trenuri să parcurgă traseul în 28 de minute. Acum, această distanță este parcursă de trenurile InterRegio (IR) în 38 de minute, iar de cele Regio (R), între 40 și 48 de minute, dar în general mai trebuie adăugate câteva minute, din cauza întârzierilor.
În ultimii ani aceste viteze au scăzut, dar Ministerul Transporturilor spune că situația se va schimba după ce tronsonul va fi modernizat, astfel încât să se asigure o legătură rapidă în București și Brașov. Pe această magistrală lucrările de modernizare sunt executate până la Predeal, iar viteza maximă este de 140 de kilometri pe oră la trenurile de călători.
Studiul de fezabilitate, abia la anul finalizat
Anul viitor, în luna iunie, ar trebui să fie gata studiului de fezabilitate pentru modernizarea celor 27 km, după ce în august a fost extinsă durata de realizare cu încă 10 luni, ridicând astfel la 33 de luni timpul de execuție. Aceasta este a doua modificare adusă contractului, după cea operată din cauza falimentului societății City Insurance, care a impus modificare garanției de bună execuție emisă de aceasta. Un contract în valoare de 14,19 milioane de lei, fără TVA, semnat în august 2020 de CFR SA cu asocierea Egis România – Egis Rail SA – Italrom Inginerie Internațională SRL, care acum se află în etapa de selectare a opțiunii preferate, ar putea include construirea unui tunel de 7 km, soluție agreată și de Comisia Europeană, proiectat la parametri compatibili cu o linie de mare viteză viitoare. Linia are deja două tuneluri, unul cu o lungime de 937 de metri, Tunelul Mare, şi Tunelul Mic, de 104 metri, iar ambele au nevoie rapid de lucrări de reabilitare. Ele au fost construite în perioada iulie 1876-iunie 1878, și se află între stațiile Timişul de Sus şi Predeal.
O scumpire de 1 miliard, în 8 ani
Valoarea lucrărilor de modernizare a tronsonului de cale ferată Predeal – Brașov este estimată însă acum la 1,4 miliarde de euro, fără TVA. Până la organizarea licitației în vederea atribuirii contractului de execuție, cu siguranță și această sumă va fi depășită, având în vedere tăvălugul prețurilor care lovește toate sectoarele de activitate. În Master Planul General de Transport al României, aprobat în septembrie 2016, estimările privind valoarea proiectului indicau însă suma de 418 milioane de euro, fără TVA. Tronsonul face parte din culoarul Constanţa-Bucureşti-Braşov-Sighişoara-Arad-Curtici/Frontieră, care se regăsește pe Coridorul Rin-Dunăre.
Trenurile vor merge și mai încet
Noul mers al trenurilor, care va intra în vigoare în decembrie, vine cu o lungire a perioadei de parcurs a rutei București – Brașov. De exemplu, un tren InterRegio cu plecare din Gara de Nord ar urma să parcurgă traseul în două ore și 32 de minute, în condițiile în care acum este parcurs în două ore și 25 minute. În mersul trenurilor care a fost valabil în perioada decembrie 2020-2021, un tren InterRegio (IR 1688, care avea regim de Intercity) făcea doar două ore și șase minute de la Brașov la București Nord, cel mai mic timp de parcurs din 1978 încoace între cele două orașe.