Trenurile au revenit după patru ani în cel mai lung tunel din țară, iar acest tunel, situat lângă întorsura Buzăului, are o poveste fascinantă.
Șapte ani s-a lucrat la linia de 36 km dintre Brașov și Întorsura Buzăului, iar acum 91 de ani se credea că va putea fi construită o linie prin munți de la Brașov la Buzău, via Nehoiașu, potrivit Hotnews.ro. Din nefericire, proiectul a fost trecut pe linia moartă după 1990.
Pe această linie se găsește cel mai lung tunel feroviar din țară, unul la care au lucrat și polonezi, cehi și italieni. Au fost și prăbușiri de galerii, au fost și greve, iar un inginer respectat a murit la inaugurare. Trenurile merg mai încet în 2022 prin tunel decât o făceau la 1935. Niciun tren nu face sub o oră pe cei 36 km. În 1971 exista un tren care făcea doar 45 de minute, dar oprea la doar una dintre cele șase stații intermediare.
Sunt șase trenuri pe sens între Brașov și Întorsura Buzăului, iar călătoria se face cu un vechi automotor franțuzesc. Viteza maximă atinsă este 70 km/h, iar în marele tunel se merge cu 28 km/h. Pe sub o treime din distanță trenurile ating mai mult de 45 km/h.
După patru ani de pauză, de la viitura din vara lui 2018 când podul de lângă Budila a fost rupt de șuvoiul de apă de pe Râul Tărlung, trenurile au revenit pe linia 403 dintre Brașov și Întorsura Buzăului.
Prin tunel, trenul trece acum cu viteze mai mici decât acum mai bine de 8 decenii, dar cu frecvență mult mai mare (șase trenuri pe sens, față de numai două). Deși în tunel este loc de linie dublă, această a doua linie nu a mai fost construită, ținând cont că în patru ani s-a reușit doar finalizarea procedurii de refacere a unui pod. Tunelul de 4,3 km este situat între halta Poiana Florilor și gara Întorsura Buzăului. În total sunt 7,5 km între cele două opriri și trenurile fac între 15 și 21 de minute. În 1934 și 1939 făceau 12-13 minute.
Cum merg trenurile între Brașov și Întorsura Buzăului
Câte trenuri circulau pe secție și cât făceau în diverși ani
1934, 2 trenuri, 58 – 60 minute
1939, 3 trenuri, 60 -62 minute
1971: 6 trenuri, 45 – 63 minute
1980, 5 trenuri, 46 – 70 minute
1989, 5 trenuri, 51 – 62 minute
1996, 4 trenuri, 58 – 67 minute
2002: 4 trenuri, 60 – 72 minute
2010: 7 trenuri, 51 – 59 minute
2015, 6 trenuri, 46 – 52 minute
2022: 6 trenuri, 61 – 69 minute
Pe cei 36 km, viteza medie este 34 km/h.