Tarifele de referinţă la poliţele RCA publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi calculate de KPMG vin cu creşteri consistente, cele mai notabile fiind la categoria de vârstă sub 30 de ani, unde se înregistrează un avans al tarifului de referinţă între 13% şi 23% în august 2022, faţă de februarie 2022, potrivit datelor publicate de ASF.
Prin urmare, tariful de referinţă stabilit de ASF pentru următoarele 6 luni, pe baza datelor calculate din ultimii cinci ani, urcă de la 1.532 lei pentru un vehicul cu o capacitate cilindrică a motorului sub 1200, pentru categoria de vârstă de sub 30 de ani, până la 4.140 lei în cazul unui vehicul cu un motor de peste 2500 cmc. Deşi această categorie este văzută ca având un grad ridicat al riscului, comparativ cu tarifele de referinţă publicate de ASF în august 2021, creşterile tarifelor RCA sunt semnificative ajungând la avansuri între 27% şi 43%, scrie zf.ro.
În ceea ce priveşte restul categoriilor de vârstă, tariful de referinţă este mai mic comparativ cu categoria de vârstă de sub 30 de ani, iar creşterile înregistrate în august 2022 faţă de ultima raportare din februarie 2022 sunt între 1,5% şi 23%. Cele mai mici creşteri consemnate au fost în zona de vârstă de peste 60 de ani la autovehiculele cu un motor de 2001-2500 sau peste 2500 cmc, respectiv creşteri ale tarifelor de referinţă la poliţele RCA de 3,5% şi 1,5%, tarifele fiind oricum la un nivel de peste 1.700 lei.
Din punctul de vedere al tarifelor pentru fiecare categorie, ASF a stabilit un tarif de referinţă la poliţa RCA cuprins între 940 lei şi 2.600 lei pentru categoria de vârstă 31-40 de ani în funcţie de motorizarea vehiculului, pentru categoria de vârstă 41-50 de ani tarifele sunt între 910 lei şi 2.580 lei, pentru categoria 51-60 de ani tarifele sunt între 860 lei şi 2.590 lei, iar pentru categoria de peste 60 de ani tarifele stabilite de ASF sunt cuprinse între 880 lei şi 2.520 lei.
În acelaşi timp, şoferii trebuie să aibă în vedere că tarifele de referinţă RCA sunt orientative, iar asigurătorii pot oferi preţuri care să fie sub tariful de referinţă sau peste, în funcţie de istoricul şoferului şi a altor criterii de risc pe care companiile le analizează în momentul în care se face ofertarea. De asemenea, sistemul de bonus-malus, care fie recompensează şoferii care nu au avut accidente rutiere prin reducerea unui procent din preţul oferit pentru poliţele RCA, fie adaugă un procent la preţ, influenţează preţul final al ofertei pe care şoferii o primesc de la asigurători.
Un exemplu prezentat recent de ZF pe baza unei simulări efectuate pe o platformă de brokeraj, a arătat că pentru o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, din judeţul Călăraşi, pentru un autoturism marca Opel Astra din anul 2008, cu 1.598 cmc, pe benzină, care achiziţionează o poliţă pe 12 luni ofertele încep de la 1.024 lei, având clasa B0 (fără bonus sau malus), şi pot ajunge până la 1.969 lei.
În cazul în care persoana respectivă are clasa B8, cea mai mare clasă de bonus la care se acordă o reducere la preţul poliţei RCA cu 50%, cel mai mic preţ ajunge la 512 lei, iar cel mai mare la 985 lei. Pentru clasa de malus, aceeaşi persoană, la o clasă de M8, cea mai mare clasă de malus la care se adaugă 80% la preţul poliţei, cel mai mic preţ ajunge la 1.843 lei, în timp ce preţul cel mai mare oferit depăşeşte 3.500 lei.
Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, tarifele de referinţă prezentate de ASF sunt semnificativ mai mari, ajungând la creşteri şi de peste 40% la categoria de vârstă de sub 30 de ani. Analizând evoluţia tarifelor de referinţă din acea perioadă, se observă că ritmul de cereştere al primei brute de referinţă pentru categoria de vârstă de sub 30 de ani era între 0,9% şi 2,8%, faţă de tarifele de referinţă raportate anterior, în martie 2021.
Creşterile de preţuri la poliţele RCA au început în luna septembrie, când piaţa deja ştia că City Insurance, fostul lider al pieţei, urma să intre în faliment. Odată cu anunţul ASF de pe data de 17 septembrie 2021, prin care i-a retras autorizaţia de funcţionare a City Insurance, s-a constatat insolvenţa şi s-a demarat promovarea cererii de intrare în faliment, asigurătorii au început să crească preţurile ajungând să le dubleze sau chiar să le tripleze.