Viteza medie a trenurilor românești este de sub 45 km/h, iar acest lucru este bun dacă vrei să privești peisajul.
O dată la doi ani apare un volum de peste 500 de pagini, Europe by Rail – The Definitive Guide, iar în cea mai recentă ediție, apărută în aprilie 2022 – România figurează într-un traseu lung ce pornește de la Budapesta și se termină la Mangalia. Sunt descrise orașe precum Sighișoara, Sibiu, Brașov, București și Constanța, dar România oferă mult mai multe peisaje feroviare superbe.
În anii 60 și 70, când parcul auto din România era de zece ori mai mic decât în prezent, se găseau cărți care descriau diverse trasee feroviare și propuneau circuite, unele și de 10-15 zile. Circuite parcurse aproape în totalitate cu trenul, și în mică parte cu autobuzele „IRTA”.
În prezent așa ceva ar părea o glumă pentru cei mai mulți, mai ales că zeci de secții de circulație s-au închis, iar pe aproape toate magistralele vitezele sunt mai mici decât acum 40 de ani. Mai este un obstacol în calea circuitelor feroviare de pe vremuri: la diversele noduri feroviare, fie că vorbim despre Teiuș, Podu Olt, Cluj, Brașov, Dej, Mărășești sau Pașcani legăturile nu sunt grozave și poți fi nevoit să stai ore bune.
Partea bună este că trenul te poate duce în zone cu natură superbă și sălbatică, iar peisajul este mai frumos decât cel de pe șosele. Trebuie însă răbdare și trebuie să fi pregătit pentru întârzieri sau pentru cazurile în care se defectează locomotiva și una funcțională vine în 2-3 ore.
Cel mai înalt punct din rețeaua feroviară, la Predeal
București – Brașov este cea mai populară linie de cale ferată, străbătută de peste 25 de trenuri de pasageri pe sens, în fiecare zi. Peisajul devine interesant după Comarnic (550 m alt) și partea foarte frumoasă este după Sinaia (830 m alt), la Bușteni se văd superb Bucegii (dacă este senin), iar la Predeal este atins cel mai înalt punct din rețeaua feroviară românească (1.035 m alt). Trenul coboară apoi, străbate cele două tuneluri, și ajunge la Brașov (600 m alt, după 35-40 de minute.
Foto Ștefania Gal
Între Timișu de Sus și Predeal trenul trece prin cele două tuneluri (Predealul Mic și Predealul Mare). Tunelul Mare are 930 de metri lungime, iar cel mic, aproximativ 100 de metri. Pentru că sunt limite de viteză, drumul prin tunelul mare durează cam 100 de secunde.
Până în 1940 a existat un tunel la Posada, dar s-a renunțat la el când s-a făcut dublarea liniei. Tunel a existat la Bușteni până în 1961, dar cu lucrările de electrificare, traseul s-a modificat.
Din Sinaia și până la Dârste pornesc trasee montane din toate gările. Gara Sinaia este printre cele mai frumoase din țară, păcat însă că NU mai este deschisă expoziția cu trenulețe.
Între București și Brașov sunt aproximativ 25 de trenuri pe sens, pe zi, de la cinci companii diferite. Între Sinaia și Predeal sunt și porțiuni unde se ating 70-80 km/h, dar de la Predeal până la Dârste viteza medie este cel mult de 40-45 km/h.
Cele mai rapide trenuri fac 34 de minute între Predeal și Brașov. Cei mai scurți timp de parcurs din istorie au fost în 1978: 24 de minute.
Zona Siculeni – Livezi Ciuc, pe linia 501
Comuna Siculeni este la 103 km de Brașov și la 8 km de Miercurea Ciuc, la o altitudine de 680 m. De la Siculeni pleacă linia 501 care se termină, 150 de km mai târziu, la Adjud.
Trenul ajunge după 15 km de Siculeni la spectaculosul viaduct Caracău, terminat în 1946, și atinge în zona Livezi Ciuc altitudinea de 1.012 m, singurul punct atât de înalt în rețeaua CFR, în afară de Predeal. Tot la peste 1.000m alt se află și tunelul Ciumani, de 1,2 km lungime, foarte aproape de Livezi Ciuc.
Gara Livezi – Ciuc se află la 980 metri altitudine, iar trenul începe apoi coborârea, la Ghimeș, 23 de km mai târziu, găsindu-se la 730 m alt, iar alți 23 km mai târziu, la Comănești, pe Valea Trotușului, (jud Bacău), altitudinea este sub 400 m.
De la Siculeni spre Livezi Ciuc trenul traversează trecătoarea Ghimeș – Palanca, numele „palanca” (palanka), fiind des întâlnit în numele slave de localități. Palanca este o întărire veche din pari de lemn legați (palisadă).
Sunt șase trenuri pe zi între cele două localități, durata de parcurs pentru 18 km fiind între 18 și 31 minute. Un singur tren de lung parcurs trece pe acolo: trenul IR Brașov – Iași.
Zona Siculeni – Livezi Ciuc, pe linia 501
Comuna Siculeni este la 103 km de Brașov și la 8 km de Miercurea Ciuc, la o altitudine de 680 m. De la Siculeni pleacă linia 501 care se termină, 150 de km mai târziu, la Adjud.
Trenul ajunge după 15 km de Siculeni la spectaculosul viaduct Caracău, terminat în 1946, și atinge în zona Livezi Ciuc altitudinea de 1.012 m, singurul punct atât de înalt în rețeaua CFR, în afară de Predeal. Tot la peste 1.000m alt se află și tunelul Ciumani, de 1,2 km lungime, foarte aproape de Livezi Ciuc.
Gara Livezi – Ciuc se află la 980 metri altitudine, iar trenul începe apoi coborârea, la Ghimeș, 23 de km mai târziu, găsindu-se la 730 m alt, iar alți 23 km mai târziu, la Comănești, pe Valea Trotușului, (jud Bacău), altitudinea este sub 400 m.
De la Siculeni spre Livezi Ciuc trenul traversează trecătoarea Ghimeș – Palanca, numele „palanca” (palanka), fiind des întâlnit în numele slave de localități. Palanca este o întărire veche din pari de lemn legați (palisadă).
Sunt șase trenuri pe zi între cele două localități, durata de parcurs pentru 18 km fiind între 18 și 31 minute. Un singur tren de lung parcurs trece pe acolo: trenul IR Brașov – Iași.