Cosmin Obogeanu şi Cristian Ticuşan au experienţă în turism, vânzări, consultanţă în servicii şi hotelărie. Din 2018, au început să-şi scrie şi experienţa în antreprenoriat, după ce, cu doi ani mai devreme, le-a trecut pentru prima dată prin minte să fondeze CarPath, un proiect care poartă pe roţi entuziasmul de călătorie al lor şi al amatorilor de experienţe inedite.
Businessul s-a născut ca o completare a stilului lor de viaţă orientat către natură, aer curat, flexibilitate şi călătorie. „Făceam multe ieşiri în natură, de multe ori de tip circuit şi care necesitau o logistică complexă, care au fost mult mai uşor de realizat cu o autorulotă decât cu cazare şi mult mai confortabil decât la cort – scoate bagajele din maşină, despachetează – împachetează şi bagă-le înapoi pentru următoarea destinaţie”, povesteşte Cosmin Obogeanu. Cum orice călătorie este mai valoroasă cu însoţitori, ca să nu plece singur nici în aventura de antreprenor, Cosmin l-a cooptat şi pe bunul său prieten, Cristian Ticuşan, care administra deja de zece ani o agenţie de turism din Piatra Neamţ. Se cunosc de când aveau opt ani, au făcut liceul şi facultatea împreună, au început să lucreze împreună în turism şi hotelărie la primul job, în Poiana Braşov. Aveau aşadar toate premisele pentru a valorifica acest parcurs în unul de succes şi în business.
„Numele CarPath l-am ales dintr-o listă de 15 nume, iar alegerea lui a durat aproape trei luni. De ce se cheamă CarPath? Carpaţii sunt leagănul şi piatra de temelie a ţării noastre. De ce în engleză? Pentru că jocul de cuvinte înseamnă «calea maşinii», iar deviza experienţei CarPath este «Find your own path!» (Găseşte-ţi propria cale!) şi merge mână în mână cu ceea ce îţi oferă autorulotele: libertatea de a găsi propria ta cale, destinaţie, în care să te simţi bine, să afli lucruri noi, să cunoşti oameni noi, să vânezi răsărituri şi apusuri şi să înveţi să iubeşti natura, fiind cât mai aproape de ea, departe de agitaţie sau aproape, după pofta fiecăruia.” Stabilit momentan în Piatra Neamţ, Cristian Ticuşan conduce acolo o agenţie de turism, domeniu pe care l-a explorat şi Cosmin până acum.
Vreme de doi ani, Cosmin a lucrat în acelaşi domeniu, dar în Germania, la München, iar pentru alţi trei ani a avut o „escapadă” în sistemul public, lucrând în cadrul ANAF. „Investiţia iniţială (în CarPath – n. red.) a fost în jurul sumei de 170.000 de euro. Momentan, valoarea flotei administrate de către CarPath depăşeşte 615.000 de euro. Lucrăm cu servicii de curăţenie şi reparaţie externalizate, astfel că nu avem angajaţi. Cifra de afaceri în 2021 a fost de 65.000 de euro. Nu a fost un an grozav”, mărturiseşte Cosmin Obogeanu, citat de zf.ro.
De altfel, ultimii doi ani au fost cu suişuri şi coborâşuri pentru CarPath, la fel ca un drum de munte. În lockdown cei doi antreprenori şi-au dublat cifra de afaceri, deşi au pierdut, prin neînchiriere, aproape jumătate de sezon. Anul 2021 nu a fost cel mai bun an, resimţind puternic impactul efectelor postpandemice, deoarece lumea a călătorit mult mai mult în felurile în care nu s-a putut înainte: cu avionul şi în afara ţării. „O altă mare provocare din domeniu este educarea pieţei: grija şi atenţia faţă de bunul închiriat, respectul faţă natură (ideal este să lăsăm locurile în care ajungem mai curate decât au fost), faptul că vacanţa cu autorulota nu este mai ieftină decât un concediu clasic, ci de multe ori chiar îl depăşeşte ca buget, dar e mult mai bogată decât o vacanţă clasică, la hotel. Dar, veşti bune, 2022 a pornit extrem de bine, cu multă cerere şi oameni dornici să meargă din nou cu autorulota CarPath”, spune cu optimism Cosmin.
Şi, dacă tot a început cu entuziasm anul, echipa CarPath are planuri pentru a creşte. Cu o flotă disponibilă de 11 autorulote şi un campervan pentru închiriere, cei doi antreprenori s-au extins şi pe piaţa închirierii de rulote cu cinci unităţi, au început să vândă şi accesorii pentru rulote şi autorulote şi să efectueze şi servicii de reparaţii pentru acestea. „Serviciile oferite de CarPath sunt de închiriere de rulote/autorulote, vânzare rulote/ autorulote, corturi auto, consumabile şi piese de schimb, organizarea şi vânzarea de experienţe complete – pe lângă închirierea de autorulotă sau rulotă, facem itinerariul clienţilor, includem diverse experienţe, cum ar fi zbor cu avionul uşor, observarea de păsări, viaţă sălbatică, vizite la observatoare de urşi, la boncănitul cerbilor, echitaţie/călărie, plimbări în natură pe jos, cu biciclete electrice, pe apă cu diverse ambarcaţiuni împreună cu ghid, tururi culinare, tururi la cetăţi sau diferite frumuseţi ale naturii. Putem croi, la cerere, orice tur ne solicită clienţii. E suficient ca ei să vină doar cu bagajele.” Cine sunt clienţii? În general, români cu venituri de la mediu în sus. Dar, mai presus de orice, oameni care iubesc libertatea, explorarea, flexibilitatea şi care se pot lesne adapta unor situaţii noi.